Bättre tillgång till kapital för svenska företag

Resultat från Grant Thornton-undersökningen visar att den globala finansieringskrisen lättar för företag runt om i världen. Hela 7400 privatägda företag i 36 länder har undersökts, varav 450 i Sverige.

Trettiofem procent av företagen globalt anser att tillgången till kapital kommer att vara bättre under 2010 än förra året. I Sverige anser 34 procent av de tillfrågade företagen att det under det under året kommer att vara lättare (31%), eller mycket lättare (3%) att få finansiering. 46 procent anser att finansieringsläget är oförändrat och 17 procent att det är svårare att få finansiering. (Ingen har svarat ”mycket svårare”.) Revisions- och konsultnätverket Grant Thorntons stora undersökning visar också att de svenska företagen nu inte upplever brist på efterfrågan i samma omfattning som förra året. Då svarade 49 procent av företagen att man hindrades i sin expansion på grund av brist på efterfrågan. Idag är motsvarande andel trettio procent. Andelen företag som hindras av brist på finansiering är dock närapå densamma – 14% hindrades förra året, 15% hindras i årets undersökning. Långivarna mindre tillmötesgående Trots att företagen anser att tillgången till kapital kommer att bli enklare under 2010, anser man att långivarna är mindre tillmötesgående än tidigare. Vid 2009 års undersökning ansåg hela 71% att långivarna var tillmötesgående och stöttande mot företaget. I år har det värdet sjunkit till 65%. Internationellt sett är tillgången på kapital vad som står att likna vid ett globalt lotteri, beroende på var i världen ett företag är baserat. (Se figur.1, i pressmeddelandet i pdf-form.) - Det verkar som om svenska företag nu ser mer optimistiskt på framtida finansiering än förra året, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton i Sverige. Förvånande i vår undersökning är att företagen i Kina som visat sig vara mycket optimistiska om 2010, förväntar sig stora svårigheter i tillgången på finansiering. Leasing/hyrköp ökar När företagen tillfrågades om de hade andra finansiärer nu än 2009, var det mycket små förändringar. Factoring, d.v.s. att man säljer sina kundfordringar till ett externt bolag hade ökat något globalt sett, medan lång- och kortfristiga lån minskat något. Att factoring ökar är naturligt då många företag söker kortsiktiga överlevnadsstrategier för att öka sitt kassaflöde. I Sverige var dock leasing/hyrköp den finansieringsform som hade ökat mest tillsammans med privat eller institutionellt riskkapital. Balansmåttet för dessa var sex procent per kategori. (Med balansmått menas andelen som ökat minskat med andelen som minskat). Om Grant Thornton-undersökningen Grant Thornton-undersökningen (International Business Report) har genomförts i 18 år, först med europeiskt fokus, men sedan 2003 är undersökningen global. Intervjuerna har gjorts under oktober-november 2009 med 7400 företagsledare till privatägda företag i 36 länder. I Sverige har 450 medelstora företag mellan 50-500 anställda intervjuats. Undersökningen och sammanställningen av resultat genomförs av Experian Business Strategies Ltd.