Brasilianska företag tvivlar på VM-investeringarnas tillväxteffekter.

Samtidigt som starskottet går för Fotbolls-VM i Sao Paulo, Brasilien, presenteras en ny undersökning från revisions- och konsultföretaget Grant Thornton som visar att de brasilianska företagens entusiasm för att stå värd för turneringen har sjunkit rejält de senaste två åren.

Andelen företag som tror att värdskapet ska resultera i snabbare ekonomisk tillväxt har fallit från 80 procent första kvartalet 2012 till 33 procent motsvarande period i år. Bara 19 procent av företagen tror att lönsamheten stiger tack vare VM och bara elva procent av företagen har själva gjort investeringar på grund av turneringen. Drygt hälften av de tillfrågade företagen (52 %) räknar dock med att turismen får sig i en boost.

-Företagens entusiasm för VM har ebbat ut allteftersom den ekonomiska situationen har försämrats i Brasilien de senaste två åren, säger Madeleine Blankenstein, partner på Grant Thornton i Brasilien. I början fanns det stora förhoppningar i näringslivet att infrastrukturinvesteringarna som krävdes för att få landet redo att ta emot 600 000 besökare i sommar – för att inte tala om de som kommer till OS 2016 – skulle sätta fart på den långsiktiga ekonomiska tillväxten. Detta skulle ha varit ett tillfälle att sätta Brasilien i det internationella skyltfönstret, men istället har de internationella medierna fokuserat sin rapportering kring förseningar i stadion­byggen och allmänhetens protester både mot regeringen och FIFA, menar Blankenstein.

Drygt två av fem företagsledare förväntar sig att infrastrukturinvesteringarna – speciellt de inom transportsektorn – kommer att vara det mest bestående minnet av Fotbolls-VM (42 procent). Men nära en tredjedel av de brasilianska företagen anser att stadionbyggena i deras stad har stört deras vardagsliv och bara 40 procent tror att arenorna kommer att användas väl när turneringen är över.

-Olyckligtvis kommer några av förbättringarna i och runt stadionbyggena att komma alltför sent för Fotbolls-VM i Brasilien, säger Madeleine Blankenstein. Men det finns nu en ökad medvetenhet hos regeringen och i den privata sektorn om tillkortakommanden i infrastrukturen och vad som måste göras för att få landet redo för OS och för att långsiktig tillväxt ska bli en realitet, avslutar Madeleine Blankenstein.

Om undersökningen

Intervjuerna baseras primärt på telefonintervjuer av privata företag under perioden 2012-2014 och baseras på 675 intervjuer i Brasilien med vd-ar, styrelseledamöter, eller andra beslutsfattare på högsta nivå. Datainsamlingen och bearbetningen görs av Grant Thorntons research partner – Experian.

Twitter: @GT_LisLar alternativt @GrantThorntonSE

www.mynewsdesk.com

Om Grant Thornton

Grant Thornton är ett av Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 1000 medarbetare och 23 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag. Medlemsföretagen finns i ca 130 länder med totalt ca 38 500 medarbetare, däribland Brasilien.

Snabbfakta

Revisions- och konsultföretaget Grant Thornton Brasilien har under två år kartlagt de brasilianska företagens åsikter om Fotbolls-VM:s ekonomiska påverkan. Pressmeddelandet visar hur inställningen har förändrats sedan 2012.

Citat

Företagens entusiasm för VM har ebbat ut allteftersom den ekonomiska situationen har försämrats i Brasilien de senaste två åren.
Madeleine Blankenstein, partner Grant Thornton Brasilien