En fjärdedel av svenska företag saknar kvinnor i ledningsgruppen.

• Jämställdheten i svenska företagsledningar står still

• 26 procent av svenska företagsledningar utgörs av kvinnor

• Stora regionala skillnader, Stockholm mest jämställt

• Ökat stöd globalt för kvotering, men inte i Sverige

Revisions- och konsultföretaget Grant Thornton har inför internationella kvinnodagen undersökt jämställdheten i företagsledningarna i 45 länder. Undersökningen visar att trots jämställdhetsdebatter, förblir andelen kvinnor i företagsledningarna mindre än en fjärdedel (24 %) sett på global nivå. I Sverige är tendensen densamma. I år utgör kvinnorna 26 procent av svenska företagsledningar, i princip status quo från förra året (27 procent). Fortfarande saknas kvinnor helt i en fjärdedel av de svenska företagsledningarna. Inte heller där har skett någon som helst förändring de senaste åren.

- Det är frustrerande att se att ingenting händer, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton. Trots alla diskussioner och debatter, så står det i Sverige helt still på detta område, liksom i så många andra länder. Detta borde vara en viktig fråga om vi vill ha ett framgångsrikt och konkurrenskraftigt svenskt näringsliv i framtiden. Kvinnor dominerar idag på högskolor och universitet. Kompetensen finns alltså, men detta slår inte igenom på ledande positioner.

Överst på listan över länderna med de mest jämställda företagsledningarna återfinns i år Ryssland. Ryssland toppade också listan för två år sedan och brukar återfinnas i toppskiktet tillsammans med de baltiska staterna och vissa asiatiska länder. I botten av listan återfinns Japan, som legat sämst till ända sedan mätningarna startade för tio år sedan.

Stockholm tar täten i jämställdhetsligan

I Stockholm saknar bara 16 procent av företagsledningarna en kvinna i företagsledningen, att jämföras med 29 procent i landet utanför de tre storstadsregionerna och Sverigesnittet på 25 procent. I Stockholm har också nästan en fjärdedel (24 %) av företagen en kvinna som vd (CEO). Rikssnittet ligger här på 12 procent och utanför storstadsregionerna är andelen så låg som åtta procent. Totalt sett utgör kvinnor 38 procent av företagsledningarna i Stockholm, vilket är väsentligt högre än Sverigesnittet på 26 procent och jämfört med t.ex. Malmö som har så liten andel som 21 procent.

Kvinnlig CIO, två av hundra är kvinnor

Grant Thorntons undersökning har också kartlagt hur stor andel av företagen som har kvinnor på andra så kallade C-suite-titlar. Det visar sig att den mest ovanliga titeln för en kvinna är att vara CIO (it-chef). Bara två procent av de intervjuade företagen har en kvinna på den posten. Betydligt mer vanligt är det att vara CFO (ekonomichef), där 36 procent av dessa tjänster innehas av en kvinna. Näst mest vanligt är HR-chef, 23 procent och marknadschef, elva procent. Bara sex procent av företagen har en kvinnlig försäljningschef, vilket återigen visar på svårigheten att få fler kvinnor till positioner med ett resultatansvar, vilket ofta senare banar väg till en vd- eller styrelsepost.

Ökat stöd för kvotering till styrelser, men inte i Sverige

Grant Thorntons undersökning visar på ett ökande stöd för kvotering för att få fler kvinnor till styrelser. Globalt anser nu 45 procent av de intervjuade företagsledarna att man för noterade företag borde lösa problemet med få kvinnor genom kvotering. Så sent som förra året ansåg bara 37 procent globalt att man borde kvotera. I Sverige minskar dock kvoteringsanhängare något från 26 procent till 23 procent. Inom EU har stödet ökat kraftigt från 33 % till 41 % där kvotering ligger närmast att införas. Allra mest ökar stödet för kvotering inom BRIC-länderna som gått från 41 till 72 procent på bara ett år.

Om undersökningen

Grant Thorntons International Business Report (IBR) ger insikter om åsikter och förväntningar hos fler än 12 500 företag årligen i 45 länder. För de resultat som publiceras här har 6700 företagsledare intervjuats mellan november 2013 och februari 2014, däribland 540 svenska företagsledare i företag med 50-500 anställda. Primärt intervjuas vd-ar och styrelseordförande via telefon, men i enstaka länder kan andra intervjuformer förekomma av legala skäl. Datainsamlingen och bearbetningen av materialet sköts av Grant Thorntons researchpartner Experian. Intervjuerna i Sverige görs av företaget Prospector. Grant Thornotn har mätt jämställdheten i företagsledningar sedan 2004. För mer information besök även:

www.internationalbusinessreport.com

Peter Bodin, vd Grant Thornton Sverige, styrelseordförande GTIL

Grant Thornton är ett av Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 1000 medarbetare och 23 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.

Citat

Peter Bodin, vd Grant Thornton