Grant Thornton sprängde miljardvallen

Revisions- och konsultföretaget Grant Thornton omsatte 1,054 miljarder kronor verksamhetsåret 2011/2012 som avslutades den 30 april.  Det är första gången i revisionsbyråns historia som man omsätter över en miljard kronor under ett verksamhetsår. Omsättningsökningen under verksamhetsåret var tio procent jämfört med förra året och marknadsandelarna ökade.

Grant Thornton har de senaste åren varit Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag bland de största aktörerna i branschen. Omsättningen under verksamhetsåret 2011/2012 uppgick till 1054 Mkr, vilket innebär en ökning med tio procent jämfört med förra året. Marknadsandelarna ökade såväl inom revision som för företagets övriga tjänster och antalet medarbetare är nu knappt tusen. Rörelseresultat uppgick till 152 Mkr.
- Vi är mycket nöjda med året som gått, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton i Sverige. Vi ser stark tillväxt i samtliga våra affärsområden och det är extra glädjande att vi ett och ett halvt år efter den allmänna revisionspliktens avskaffande växer starkt inom revision. Ett antal strategiska offertvinster och en tillströmning av större konton under året gör att vi ökar marknadsandelarna både inom revision och totalt sett. Att vi nu passerar miljardstrecket tror jag kommer att göra att fler företag får upp ögonen för att det finns ytterligare en stark aktör på marknaden och som möjliggör en hälsosam ökad konkurrens i vår bransch.

Nytt varumärkeslöfte – att frigöra potentialen att växa
Under året har Grant Thornton arbetat med att ytterligare differentiera företaget från konkurrenter och bl.a. introducerat sitt varumärkeslöfte som är att frigöra kundernas potential att växa.
- Marknaden upplever fortfarande att det är svårt att förstå skillnaden mellan att anlita de olika aktörerna i vår bransch och vi arbetar hårt på att tydliggöra varför man ska välja Grant Thornton, fortsätter Peter Bodin. Vi har varit framgångsrika med vår inriktning på huvudmålgruppen – dynamiska entreprenörsföretag och sökt tillföra mervärden i våra tjänster, men vi är långt ifrån vårt slutmål, säger Peter Bodin.  Marknaden har mer att vänta från oss, avslutar han.

Peter Bodin, vd

Grant Thornton är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag. Bolaget med knappt 1000 medarbetare och 24 kontor i Sverige är medlem inom Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsultföretag med över 31 000 medarbetare i fler än 100 länder. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning. Grant Thornton har 2012 för tredje året i rad högst kundnöjdhet i revisionsbranschen enligt Svenskt Kvalitetsindex.