Marianne Dicander Alexandersson vann Women’s Board Award

Women’s Board Award delades den 15 oktober ut för tredje gången i Sverige hos sponsorn Grant Thornton.  Vinnare av priset blev Marianne Dicander Alexandersson, som förutom äran fick ett styrelsestipendium till Harvard Business School. Utmärkelsen syftar till att lyfta fram framgångsrika kvinnliga styrelse­ledamöter som har ordförandepotential i större bolag och att främja styrelse­kompetens.

Vinnaren

Marianne Dicander Alexandersson är civilingenjör och har tidigare varit vd på Global Health Partner, 6:e AP-fonden och Kronans Droghandel samt f.d. vvd för Apoteket AB. Hon är styrelseledamot i bl.a. Mölnlycke Healthcare, Castellum och Recipharm.

Juryns motivering till valet av Marianne Dicander Alexandersson lyder:

”Med god marginal uppfyller hon kriterierna: 17 år som ledare med resultatansvar, tio års styrelseerfarenhet. Hon började sin styrelsebana i ett börsnoterat bolag 2005, där hon fortfarande är ledamot. Hon har varit vd i större företag. Hon har verkat inom olika branscher, bl.a. industri och sjukvård och varit involverad i både B2B- och B2C-affärer. Hon har arbetat i börsnoterade bolag, i offentlig sektor och även inom riskkapital. Hon är en uppskattad ledare som driver förändring med en tydlig agenda. 2003 fick hon ta emot utmärkelsen ”Årets Ruter Dam”. En betydande del av hennes erfarenhet är inhämtad under stora omställnings- och förändringsarbeten. Hon har fått fina vitsord i samband med juryns referenstagning. Med denna bakgrund tillsammans med hennes personliga egenskaper ser vi henne som Sveriges bästa styrelseledamot med potential till ordförandeposten i något av våra större svenska bolag.”

Juryn

Juryn består 2014 av följande personer:

Lena Möllerström Nording, juryns ordförande, partner och styrelseordförande,
Grant Thornton.

Magnus J Johansson, ämnessakkunnig styrelserekrytering, enheten för bolagsanalys och ägarstyrning, Finansdepartementet.

Christian W Jansson, styrelseordförande i Apoteket, Vivoline Medical och Enzymatica
samt ledamot i KappAhl och Europris AS.

Gunnar Eckbo, vd, styrelseanalytiker, initiativtagare till Women’s Board Award i Skandinavien, Styreinformasjon AS.

Cecilia Daun Wennborg, ny styrelseordförande Proffice, ledamot ICA Gruppen, Getinge, Eniro och Loomis. Vinnare av Gabrielsen Award 2013.

Caroline af Ugglas, aktiechef, ägarstyrningsansvarig, Skandia.

Sven Hagströmer, styrelseordförande och huvudägare investeringsbolaget Creades, styrelseordförande i Avanza Bank. Initiativtagare och ledamot i stiftelsen Allbright.

Rasmus Nygård, General Manager AIG Sverige.

Juryn betonar att det övergripande syftet med utmärkelsen är att rent generellt skapa en större dynamik och öka kompetensen i de svenska styrelserna och beklagar att utvecklingen med mångfald går så långsamt:

-    Vi som engagerar oss i de här frågorna har företagens bästa i åtanke, säger juryns ordförande Lena Möllerström Nording som själv är styrelseordförande i Grant Thornton. Företag i Sverige består av både män och kvinnor och självklart behövs ett brett spektra av erfarenheter, kompetenser och infallsvinklar för att bedriva ett effektivt styrelsearbete. Att inte ta tillvara kompetenta kvinnor i det arbetet är helt enkelt dålig business.

AIG är ny sponsor i Sverige 2014 och så här kommenterar man från bolaget varför man har valt att sponsra Women’s Board Award:

-    För oss på AIG är mångfaldsarbete en självklar del av våra strategier för att attrahera, utveckla och behålla den största kompetensen. Därför är vi stolta och glada att vara sponsorer till Women’s Board Award som främjar utvecklingen mot ett mer diversifierat ledarskap, säger Rasmus Nygård, jurymedlem och General Manager på AIG.

Tidigare vinnare i Sverige

2013 vann Cecilia Daun Wennborg som numera har blivit styrelseordförande i Proffice.

År 2012 vann Lena Olving. Lena Olving är idag vd på Mycronic Mydata.

Om Women’s Board Award

Women’s Board Award startades i Norge 2010, och hette fram till 2014 Gabrielsen Award efter den tidigare norske näringsministern. I Sverige delas priset ut för tredje året i följd och sedan 2014 finns även utmärkelsen i Danmark. Priset ges till den bästa kvinnliga ordförandekandidaten till stora bolag, noterade eller onoterade. Detta är kriterierna för att bli nominerad i Sverige:

• Kandidaten ska ha haft ledarerfarenhet för en egen division eller linje och resultatansvar i ca fem år.
  • Kandidaten ska ha erfarenhet som styrelseledamot från stora företag >700 miljoner i omsättning under sammanlagt ca tio år.
  • Ha stark anknytning till Sverige.

Kvinnor som redan har ordförandeuppdrag i stora företag kan i regel inte nomineras, om det inte rör sig om mycket små bolags styrelser.

Utvärderingen av kandidaterna görs av en jury i samarbete med Novare Executive Search. Tre kvinnor var nominerade till årets prisutdelning. De övriga två är:

Malin Persson, civilingenjör, tidigare vd för Chalmers University Foundation, Volvo Technology samt strategichef i Volvokoncernen. Styrelseledamot i bl.a. Getinge, Hexpol, Konecranes och Kongsberg Automotive.

Cecilia Marlow, civilekonom, tidigare vd för Kronans Droghandel Apotek och Polarn O. Pyret. Styrelseledamot i bl.a. Clas Ohlsson, Svenska Spel och Nordea Fonder Norden.

Rättighetsinnehavare till Gabrielsen Award är Styreinformasjon AS.

Gunnar Eckbo, styrelseanalytiker och CEO, Styreinformasjon AS

T +47 92024576

E gun-eckb@styreinfo.no

www.styreinfo.no

Grant Thornton är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag med vision att bidra till ett mer välmående näringsliv i Sverige. Bolaget med ca 1000 medarbetare och 23 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning. Grant Thornton har varit huvudsponsor till Women’s Board Award sedan starten i Sverige.

Om AIG

American International Group, Inc (AIG) är världens största försäkringsbolag med kunder i över 130 länder. AIG erbjuder service åt industrier, företag, organisationer och privatpersoner genom ett av de mest omfattande internationella nätverken tillgängligt bland försäkringsbolag i världen. Vår Svenska vision är att vara det största och mest värdeskapande internationella försäkringsbolaget på den svenska marknaden. Detta till fördel för våra kunder och sammarbetspartners. AIG är en huvudsponsor till Women’s Board Award i alla de Nordiska länderna.

Om Styreinformasjon AS

Styreinformasjon AS startade år 2000 med priset Årets bästa styrelseordförande i Norge och senare i de andra nordiska länderna. Då det var brist på kvinnliga ordförandekandidater infördes Gabrielsen Award 2010 till den bästa kvinnliga ordförandekandidaten. De bästa ordförande kommer att inspirera andra att göra sitt bästa. Vision: Nordic board compositions increase Nordic sales.