Ny unik bok om brister i intern styrning och kontroll i finansiella företag

Baserat på en studie av Finansinspektionens beslut under perioden 1999-2011 har revisions- och konsultföretaget Grant Thornton skrivit en unik bok som beskriver vad som är viktigt beträffande styrning, riskhantering och intern kontroll i finansiella företag. Studien visar att mängden brister i intern styrning och kontroll som Finansinspektionen noterat i besluten kraftigt ökat under de senaste åren.

Majoriteten av kontrollbristerna i studien hänförs till beslut som publicerats under perioden 2008-2011. Grant Thorntons bedömning är att det är ett resultat av att frågor rörande riskhantering och intern kontroll fått allt större fokus från olika aktörer, inklusive tillsynsmyndigheten.

Brister i kontrollfunktioner överväger

Resultatet från studien visar att drygt hälften av bristerna avser företagsövergripande kontrollfunktioner och områden. Bristerna rör främst företagens riskkontroll, compliance, generella förvaltning och styrelsearbete samt hanteringen av intressekonflikter. Den andra hälften av noterade brister är mer processspecifika i sin karaktär, ofta kopplade till områden av samhällsviktig karaktär. Här är kontrollbrister rörande motverkande av penningtvätt samt rådgivning och kredithantering de tre kategorier som toppar listan.Totalt har Grant Thornton identifierat 336 kontrollbrister ur Finansinspektionens beslut. Brister kopplade till riskkontroll och compliance är mest förekommande, vilka tillsammans utgör drygt 26 % av den totala mängden anmärkningar. Därefter följer brister kopplade till motverkande av penningtvätt, styrelse/förvaltning samt hantering av intressekonflikter.

-   Studien är intressant för den visar hur frågor rörande riskhantering och intern kontroll har utvecklats i finansiell sektor under de senaste 13 åren säger Tomas Munkby, Chef Business Risk Services Grant Thornton. Studien ger även en bra bild över de områden där brister i intern styrning och kontroll har noterats och där företagen kan behöva förbättra sig, fortsätter han.

-   Det är viktigt för företagen att arbeta strukturerat med riskhantering och compliance. Styrelse tillsammans med verkställande ledning och övriga företagsövergripande kontrollfunktioner i företag har en viktig och genomgripande påverkan på effektiviteten i riskhanteringen varför dessa områden är särskilt viktiga i företag. Det finns god anledning att tro att styrelsearbete, inklusive det arbete som bedrivs inom ramen för revisionsutskott, blir allt viktigare framöver. En aktiv uppföljning från styrelsen beträffande företagens riskhantering, riskkontroll och interna kontrollsystem är både nödvändigt och värdeskapande idag. En fullgod strategi måste kompletteras med effektiv riskhantering, avslutar Tomas Munkby.

Antal noteringar om brister i intern styrning och kontroll ökar

Antal anmärkningar om brister i intern styrning och kontroll ökar sett över hela perioden och de flesta anmärkningar avser perioden 2008-2011.

Kontrollbrister rör företagsövergripande kontrollfunktioner

Riskkontroll utgör 14 % och compliance 12 % av total mängden anmärkningar. Adderas anmärkningar rörande styrelse/förvaltning samt internrevision utgör dessa kategorier av anmärkningar totalt sett knappt 39 % av totala mängden anmärkningar.

Kontrollbrister rör processer av samhällsviktig karaktär

Verksamhetsprocesser av samhällsviktig betydelse är väl representerade i statistiken. Anmärkningar rör främst processer för motverkande av penningtvätt men även kredithantering, rådgivning samt kundklagomål och information till kund. Totalt utgör dessa kategorier ungefär 27 % av total mängden anmärkningar.

Om studien

Studien omfattar 89 beslut som Finansinspektionen avgivit under perioden 1999-2011. Alla brister av incidentkaraktär har exkluderats, såsom fel i bokföring, rapportering och oegentligheter. De bolag som berörs av studien varierar i storlek och komplexitet, och mer än hälften av besluten rör värdepappersbolag, fondbolag och bankaktiebolag. Anmärkningar om brister i intern styrning och kontroll har sammanställts i kategorier baserat på vilken typ av funktion eller process som bristen avser. Vidare har bristerna specificerats på ytterligare två nivåer. Olof Arwinge, Mikaela Grundberg samt Tomas Munkby vid Business Risk Services hos Grant Thornton har gjort studien.

Tomas Munkby, Chef Business Risk Services

E tomas.munkby@se.gt.com

Grant Thornton är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag. Bolaget har nära 1000 medarbetare fördelade över 24 kontor i Sverige, och är medlem i Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag med över 31 000 medarbetare i fler än 100 länder. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, skatterådgivning, annan rådgivning och ekonomiservice.

Snabbfakta