Ojämställt på hemmaplan för manlig chef

Revisions- och konsultföretaget Grant Thornton har i en unik kartläggning av svenska chefer på ledande befattningar funnit en stor skillnad i hur de manliga och kvinnliga cheferna agerar på hemmaplan när det gäller tid för barnen.

Undersökningen visar att majoriteten av de kvinnliga cheferna ansåg sig vara lika engagerade som sin partner när det t.ex. gäller att ta ut vård av barn (vab), stöd med läxhjälp och vara engagerad vid aktiviteter. Den yngre generationen kvinnliga chefer 26-40 år hade dessutom en väsentligt högre jämställdhetsgrad än kvinnor över 40.
De manliga cheferna sade sig i mycket högre utsträckning vara mindre engagerade i sina barn än sin partner. Nio av tio manliga chefer hade tagit ut mindre föräldraledighet jämfört med tre procent av de kvinnliga cheferna. När det gäller vab sade sig 61 % av männen ha tagit ut färre sådana dagar än sin partner. För de kvinnliga cheferna var andelen elva procent.

- Det är säkert en förutsättning för de kvinnliga cheferna att ha en mer jämställd relation för att deras chefskap överhuvudtaget ska fungera, säger Karitha Ericson, personalchef på Grant Thornton. Även om vi fortfarande ser en väsentlig skillnad, kan vi i alla fall konstatera att den yngre generationen delar mer lika på föräldraskapet.

Att föräldraledigheten primärt fortfarande tas ut av kvinnor är ingen överraskning. Så är det även för de kvinnliga cheferna, där 31 % av de kvinnliga cheferna tagit ut föräldraledighet som översteg 12 månader. Ingen av de 366 manliga cheferna hade tagit ut föräldraledighet över 12 månader.

Yngre chefsgenerationen mer jämställd
Även om undersökningen visar att de yngre manliga cheferna tar ett större ansvar för barnen än de äldre cheferna, ger undersökningen vid handen att de yngre kvinnliga cheferna lever i än mer jämställda förhållanden än de yngre manliga cheferna. 48 % av männen i ålderskategorin 26-41 år säger att de tagit ut lika mycket VAB som sin partner, medan sju av tio kvinnor i samma åldersspann säger att de vabbar i samma omfattning som sin partner.

Föräldraledighet
• 29 % av männen i undersökningen hade tagit ut mindre än en månads föräldraledighet
• En procent av kvinnorna hade tagit ut mindre än en månads ledighet
• Bland män 26-40 var andelen bara 12 procent som tagit ut mindre än en månads ledighet jämfört med en 33 % av männen i ålderskategorin 41-65 år.

Vård av barn (VAB)
• 61 procent av de manliga cheferna har tagit ut mindre vab än sin partner. Motsvarande uppgift för kvinnorna är elva procent.
• 35 procent av männen och 59 procent av kvinnorna i undersökningen säger sig ta ut lika mycket vab som sin partner.
• 48 % av manliga chefer 26-40 år tar ut lika mycket vab som sin partner. För kvinnorna är andelen 70 %.
• Bara fyra % av männen anser sig vabba mer än sin partner. Bland de kvinnliga cheferna vabbar 30 % mer än sin partner.

Att stödja barnen med skolarbetet
• 28 procent av männen säger att de varit mindre aktiva att stöjda sina barn med skolarbetet än sin partner. Bara två procent av de kvinnliga cheferna säger detsamma.
• 63 procent av männen och 62 procent av kvinnorna säger att de är likvärdigt delaktiga i att stödja barnen med läxor, gå på möten i skolan.
• 72 % av männen i åldern 26-40 år samt 80 % av kvinnorna i samma ålderskategori säger sig varit likvärdigt delaktiga i att stötta med skolarbetet.
• Bara nio procent av männen respektive 36 % av kvinnorna har varit mer delaktiga i detta än sin partner.

Om kartläggningen
Kartläggningen om jämställdheten på hemmaplan har gjorts från 24 oktober 2012 till och med 29 januari 2013. Totalt intervjuades svenska 557 företagsledare, primärt vd:ar men även andra personer ur ledningsgrupp kan förekomma. Av de 557 hade 413 chefer barn; 232 män och 181 kvinnor. 36 chefer hade barn i förskoleåldern, 238 i skolåldern, 139 hade barn som flyttat hemifrån. Procentsifforna som anges i detta pressmeddelande baserar sig enbart på de 413 chefer som har barn. Intervjuerna och resultatsammanställningen har gjorts av undersökningsföretaget Prospector.

Karitha Ericson, personalchef

E karitha.ercicson@se.gt.com

Grant Thornton är Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget med drygt 1000 medarbetare och 24 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.