Optimism bland svenska företag – fyra av tio räknar med att nyanställa under 2010

Nya resultat från Grant Thornton-undersökningen, som omfattar 7400 privata företag i 36 länder, visar att svenska företagsledare återigen är optimistiska om framtiden. Hela 41 procent av de undersökta företagen räknar med att öka antalet anställda under 2010, vilket är en markant ökning jämfört med förra året, då en lika stor procentandel räknade med att minska antalet anställda.

Revisions- och konsultföretaget Grant Thornton har för 18:e året i rad undersökt svenska företags uppfattning om framtiden. Resultaten ingår i den internationella Grant Thornton-undersökningen som genomförs bland 7400 företag i 36 länder. Av de 450 undersökta svenska medelstora företagen är nu 45 procent ”ganska optimistiska” om framtiden, medan tre procent är ”mycket optimistiska”. Bara nio procent svarar att man är ”ganska pessimistisk”och ingen är ”mycket pessimistisk”. Det är en dramatisk förändring jämfört med förra året då bara 15 procent var optimistiska om framtiden. Andelen optimistiska företag minskat med andelen pessimistiska ger idag ett balansmått på +39 % jämfört med -40% förra året. 2010 Mycket optimistisk 3% Ganska optimistisk 45% Varken eller 42% Ganska pessimistisk 9% Mycket pessimistisk 0% Balansmått 39% 2009 Mycket optimistisk 1% Ganska optimistisk 14% Varken eller 31% Ganska pessimistisk 48% Mycket pessimistisk 7% Balansmått -40% Nu kommer jobben Bland de mest positiva signalerna i undersökningen är att företagen nu räknar med att nyanställa igen. Hela 41 procent av de svenska företagen tror på en ökning av antalet anställda det kommande året. Föregående år räknade en lika stor andel med att minska antalet anställda. I årets undersökning tror bara 12 procent att man kommer att minska antalet anställda. Det förefaller också som om de svenska företagen under lågkonjunkturen snabbt vidtog åtgärder för att klara lönsamheten. Hela 61 procent säger att lönsamheten kommer att öka det kommande året. – Som revisorer och konsulter har vi under det gångna året imponerats av hur snabbt de svenska företagen vidtog åtgärder för att klara lågkonjunkturen, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton. Utan dessa åtgärder skulle med all sannolikhet inte de svenska företagen kunnat vara lika hoppfulla om framtiden. Många företag har på ett föredömligt sätt anpassat kostymen efter de nya marknadsförutsättningarna och står nu rustade att växa när det vänder, säger Peter Bodin. Vändning under andra halvåret 2010 Undersökningen visar att 38 procent av de svenska företagen tror att vändningen i ekonomin kommer under andra hälften av 2010. Här är svenska företag överens med företag i andra länder. Globalt sett räknar 34% av de 7400 företagen med att vändningen kommer under andra halvåret 2010. Drygt en fjärdedel, 26%, av de svenska företagen tror att konjunkturen blir bättre redan under första halvåret, men den optimismen delas bara av 14% av företagen globalt sett. Jämfört med företag i andra länder i eurozonen, är de svenska företagen mycket mer positiva om framtiden. Danmark och Finland som också ingår i undersökningen visar t.ex. balansmått på 2 respektive -10 procent. Om Grant Thornton-undersökningen Grant Thornton-undersökningen (International Business Report) har genomförts i 18 år, först med europeiskt fokus, men sedan 2003 är undersökningen global. Intervjuerna har gjorts under oktober-november 2009 med 7400 företagsledare till privatägda företag i 36 länder. I Sverige har 450 medelstora företag mellan 50-500 anställda intervjuats. Undersökningen och sammanställningen av resultat genomförs av Experian Business Strategies Ltd.