Optimismen tillbaka hos svenska företagare

Revisions- och konsultföretaget Grant Thorntons undersökning av företagsledares uppfattning om det kommande året, visar att optimismen i Sverige återvänt, om än i "ligthversion". Den svenska optimismökningen, jämfört med för ett år sedan, är den femte största i den globala undersökningen som genomförts i 45 länder.

Undersökningen redovisar det så kallade balansmåttet, andelen optimistiska företagsledare minskat med andelen pessimistiska. I år hamnar Sverige på ett positivt balansmått på 44 vilket ger Sverige plats 16 i rankinglistan över de mest optimistiska länderna. Ökningen är markant jämfört med för ett år sedan då balansmåttet stod på pessimistiska -16. Det är alltså en ökning med hela 60 procentenheter.

Det mest optimistiska landet i årets undersökning är annars Förenade Arabemiraten, men det land som står för den mesta optimismökningen är Japan, som konstant sedan 2007 legat sist i rankinglistan som det mest pessimistiska landet. I år ökar Japan med hela 74 procentenheter, vilket tar dem till plats 34 bland de 45 länderna. Istället är det Frankrike som är dysterkvist i år med ett negativt balansmått på -38.

Svenska företagsledare försiktigt optimistiska

Tittar man närmare på de svenska siffrorna kan man konstatera att bara två procent­ är mycket optimistiska. Största andelen, 48 procent, är ganska optimistiska, medan 44 procent befinner sig i ett slags nolläge, utan att vara vare sig optimistiska eller pessimistiska. Återstående sex procent är ganska pessimistiska, men glädjande nog är ingen av de 450 intervjuade svenska företagsledarna mycket pessimistisk.

-  Det är härligt att se att optimismen börjar spira i Sverige, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton. Tilltron till ekonomin är viktig för att vi ska se en tillväxt framöver. Det är också glädjande att G7-länderna och Europa vänder och blir mer positiva. Även Tyskland, som är en viktig handelspartner till Sverige och Danmark är mer positiva än för ett år sedan. Norge och Finland däremot har det tuffare på sina marknader och drar ner Norden-snittet, påpekar han.

Fyra av tio företagare tror på att öka antalet anställda

Sysselsättningen ser ut att ljusna något i Sverige. 41 procent av de tillfrågade företags­ledarna säger att man räknar med att öka antalet anställda, medan tio procent tror att man ska minska arbetsstyrkan. Resterande tror på oförändrat läge. När det gäller investeringar i fastigheter, maskiner eller fabriker, ligger de svenska företagarna lågt och befinner sig i den nedre delen av rankinglistan över länder med investeringsvilja. Detsamma gäller satsningar på forskning och utveckling. Istället verkar de svenska företagen se fram emot ett år med ökad vinst. Hela 55 procent av företagen tror att vinsten ökar under 2014 jämfört med 2013.

Om undersökningen

Grant Thorntons International Business Report (IBR) ger insikter om åsikter och förväntningar hos fler än 12 500 företag årligen i 45 länder. För de resultat som publiceras här har 3500 företagsledare intervjuats mellan november och december 2013, däribland 450 svenska företagsledare i företag med 50-500 anställda. Primärt intervjuas vd:ar och styrelseordförande via telefon, men i enstaka länder kan andra intervjuformer förekomma av legala skäl. Datainsamlingen och bearbetningen av materialet sköts av Grant Thorntons researchpartner Experian. Intervjuerna i Sverige görs av företaget Prospector. Denna unika undersökning har 21 års trenddata för de flesta av de europeiska länderna och tio år för icke-europeiska länder. För mer information besök även:

www.internationalbusinessreport.com

Peter Bodin, vd

Grant Thornton är en av Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 1000 medarbetare och 23 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.

Citat

Det är härligt att se att optimismen börjar spira i Sverige. Tilltron till ekonomin är viktig för att vi ska se en tillväxt framöver.
Peter Bodin, vd