Optimismen tillbaka i tillväxtländerna, men fortfarande deppigt i eurozonen

Resultat från Grant Thornton-undersökningen visar att världens tillväxtmotorer återigen är optimistiska om framtiden. Däremot råder fortsatt pessimism i eurozonen.

Bland de 7400 privatägda företag i 36 länder som intervjuats i årets upplaga av Grant Thornton-undersökningen, är det företagarna i Chile som är de mest optimistiska, tätt följda av entreprenörer i Indien. Även Vietnam, Brasilien och Kina ligger högt på rankinglistan över de mest optimistiska länderna. Av världens BNP står de privatägda företagen för 81%, vilket gör påverkanskraften stor hos de undersökta företagen. De företag som nu är mest optimistiska är de som International Monetary Fund (IMF) i sin World Economic Outlook från oktober 2009 beskriver helt har undvikit recession, eller fått en mycket modest påverkan på sin ekonomi; t.ex. Indien, Australien, Vietnam och Kina. Det mest positiva landet i Grant Thornton-undersökningen är dock Chile, där 86 procent av företagarna är mycket eller ganska optimistiska om framtiden. Deppiga euro-länder I andra änden av rankinglistan finner vi flera länder ur eurozonen. Näst efter Japan som behöll sin bottenplacering från 2008, är det allra mest pessimistiskt i Spanien, Irland, Grekland, Frankrike och Finland. Det är framför allt nivån på sysselsättningen som de europeiska företagsledarna bedömer kommer att vara fortsatt låg. Mest deppiga om jobben är man i Irland och Italien där 29% respektive 28% av företagen räknar med att minska antalet anställda det närmsta året och där bara 15% respektive 14% av företagen räknar med ökningar. – Det fanns de som höll globaliseringen ansvarig för den snabba takten när ekonomin föll för drygt ett år sedan, men nu ser vi tecken på att globaliseringen också kan vara en accelerator att ta oss ur lågkonjunkturen, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton. Det är positivt att företagen i tillväxtländerna repat mod och med det stålbad som företagen i världen gått igenom har de anpassat sin verksamhet efter det rådande marknadsläget och står nu väl rustade för bättre tider, avslutar han. Om Grant Thornton-undersökningen Grant Thornton-undersökningen (International Business Report) har genomförts i 18 år, först med europeiskt fokus, men sedan 2003 är undersökningen global. Intervjuerna har gjorts under oktober-november 2009 med 7400 företagsledare till privatägda företag i 36 länder. I Sverige har 450 medelstora företag mellan 50-500 anställda intervjuats. Undersökningen och sammanställningen av resultat genomförs av Experian Business Strategies Ltd. Om Grant Thornton i Sverige Grant Thornton är det ledande revisions- och konsultföretaget inriktat mot ägarledda företag. Bolaget med ca 830 medarbetare och 25 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsultföretag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning. I Sverige ägs Grant Thornton Sweden AB av 132 svenska partners som alla är aktiva i företaget.