Rekordstor optimism bland svenska företag visar Grant Thornton-undersökningen

- Över hälften av svenska företag planerar att nyanställa under 2011

- Sverige på första plats över andelen optimistiska företag i EU

- Högst andel optimistiska företag i Sverige sedan undersökningen startade 1993

Sverige ligger på sjunde plats över världens mest optimistiska företag. Det ger Sverige en förstaplats i EU över andelen företag som är optimistiska över sitt lands ekonomiska utsikter för 2011. Detta visar revisions- och konsultföretaget Grant Thorntons undersökning som gjorts med 5700 företag i 39 länder under november-december. I Sverige har 450 medelstora företag intervjuats. Grant Thornton, som ställt samma fråga till företagen i Sverige sedan 1993, har aldrig tidigare sett en lika hög andel optimistiska företag.

Företagen är optimistiska om en rad olika faktorer som t.ex. sysselsättning, omsättning, lönsamhet, och export. Drygt hälften (52%) av företagen, svarar att man räknar med att öka antalet anställda under året. Bara fem procent svarar att man ämnar minska antalet anställda.

Tre fjärdedelar av företagen, 76 procent, tror på ökad omsättning och 72 procent räknar med att öka sin lönsamhet. Knappt hälften (48%) tror på ökade priser, medan en tredjedel (29%) förväntar sig att exporten kommer att öka. Bara när det gäller investeringar visar sig de svenska företagen vara mer återhållsamma i sina prognoser. 15 procent räknar med att öka investeringar i nya byggnader, 19 procent vill satsa mer på forskning och utveckling, medan nära hälften (47%) tror att man kommer att öka investeringarna i ny maskinell utrustning eller nya produktionsanläggningar.

-  Företagen i Sverige brukar generellt sett vara optimistiska om såväl de ekonomiska utsikterna som möjligheterna för sitt företagande, men i år slår det alla rekord, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton. Vi ser ju också i ekonomin att Sverige går riktigt bra. Tyskland går också starkt, så på så sätt är resultaten logiska, menar Bodin.

-  Men jag vill ändå höja ett varningens finger, säger han. Tittar vi på vår omvärld och inte minst i Europa och där framför allt i eurozonen, så ser det på många håll mycket dystert ut. Eftersom vi är ett land som i hög grad är beroende av internationell handel, betyder inte den svenska optimismen att krisen på något sätt är över. Men visst går vi in i 2011 med stor tillförsikt och satsningar driver ju också den ekonomiska tillväxten framåt, avslutar han.

Malmöföretagen – de mest optimistiska i Sverige

I Sverige är det enligt undersökningen Malmö-företagen som är de mest positiva till framtiden. I Malmö visar det så kallade balansmåttet (andelen positiva företag minskat med andelen negativa) ett värde på +84% jämfört med rikssnittet på +76%. Här räknar hela 63% av företagen med att öka antalet anställda och 86% tror på en ökad omsättning.

I princip kan man säga att företag i storstadsregionerna är mer positiva än i övriga landet. Snittet för ”övriga landet”, exklusive Stockholm, Göteborg och Malmö, ligger på 71% jämfört med 76% för Sverige som helhet.

Om Grant Thornton-undersökningen

Grant Thornton Internationals undersökning (International Business Report) ger under 2011 insikt i åsikter och förväntningar i över 11 000 privatägda företag i hela 39 länder. De resultat som nu publiceras baseras på 5700 intervjuer (primärt telefonintervjuer) gjorda under november-december 2010. Fler intervjuer kommer att genomföras kvartalsvis.  Denna unika undersökning har 19 års trenddata för de flesta europeiska länder som medverkar, samt nio år för utomeuropeiska länder. I Sverige har 450 företag med 50-500 anställda intervjuats. Företaget Experian Business Strategies sköter datainsamling och bearbetning av resultat för Grant Thornton.

Peter Bodin, vd

E peter.bodin@grantthornton.se

E lisbeth.larsson@grantthornton.se

Grant Thornton är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 900 medarbetare och 25 kontor i Sverige är medlem inom Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag med över 30 000 medarbetare i fler än 100 länder. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.