Så blir det svenska företagaråret 2013

• Betydligt kärvare än 2012
  • Ingen ljusning i sikte för jobben
  • Bankerna mer förstående

Revisions- och konsultföretaget Grant Thornton har i en internationell undersökning kartlagt hur företag ser på 2013 vad gäller nyanställningar, försäljning, investeringar, lönsamhet m.m. Genom att fråga företagsledare om man ser framför sig en ökning, minskning eller oförändrat läge, får man fram ett så kallat balansmått som visar differensen mellan andelen företag som svarar ökar respektive minskar.

Resultaten visar att 2013 blir ett kärvt år för de svenska företagen, där sysselsättningen ligger i princip stilla och där investeringsviljan är låg. På samtliga indikatorer är 2013 ett svagare år än 2012. Glädjande i resultaten är dock att på ingen parameter ligger svenska företag på minus, det vill säga andelen som svarar ökar är på samtliga parametrar högre än dem som svarar minskar.

Svenska företags balansmått (andel i % som svarar ökar minskat med andelen som svarar minskar)

2013

Försäljning Antal anställda Lönsamhet Export Investeringar I maskiner och fabriker Forskning & utveckling

2012 balansmått

2013 (Andelen % svenska företag som ökar)

Förstående banker

På en fråga i undersökningen om hur stödjande företagsledarna upplever att bankerna är i dessa tuffa tider svarar hela 80 % av de svenska företagen att man upplevera att bankerna är stödjande (50 %) eller mycket stödjande (30 %). Jämfört med 2009 då konjunkturen också var tuff, är detta ett något högre betyg för bankerna.

Om Grant Thornton-undersökningen

Grant Thornton genomför sin så kallade International Business Report för 21:a året i följd. Undersökningen med företagsledare genomförs numera kvartalsvis och årligen intervjuas över 12000 personer. De resultat som nu presenteras baserar sig på intervjuer primärt genomförda per telefon under november-december 2012, då 3200 företagsledare intervjuades. För första gången i undersökningen ingår denna gång även Norge och de baltiska staterna. I Sverige har 450 medelstora företag mellan 50-500 anställda intervjuats. Undersökningsföretaget Experian genomför intervjuerna och datasammanställningen för Grant Thornton.

Grant Thornton är Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 1000 medarbetare och 24 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.