Så förbereder sig de svenska företagen för bättre tider.

Grant Thornton-undersökningen, som omfattar 7400 privata företag i 36 länder, har kartlagt hur företag runt om i världen förbereder sig i väntan på bättre tider. Den vanligaste aktiviteten i Sverige har varit att höja kompetensen hos medarbetarna. En tredjedel av de svenska företagen har gjort detta. De svenska företagen är dock klart mer inaktiva än det globala snittet.

Revisions- och konsultföretaget Grant Thornton har undersökt hur företag runt om i världen förbereder sig för bättre tider. Hela 7400 företag i 36 länder har fått ta ställning till om man utfört någon eller några av ett antal aktiviteter. Resultaten visar att företagen i andra länder ofta varit mer aktiva än de svenska företagen när de gäller att hitta vägar ut ur lågkonjunkturen. I tabellen nedan anges andelen företag som lagt ett större fokus än normalt på en viss aktivitet för att förbereda sig för bättre tider. Den vanligaste aktiviteten är att kompetensutveckla de egna medarbetarna. Drygt en tredjedel av de svenska företagen gör detta, men i Finland är andelen hela 85%. Den näst vanligaste aktiviteten är att utveckla nya produkter och tjänster, det gör 32% av de svenska företagen, men i Taiwan har hela 74% tagit tillfället i akt att sätta mer fokus på produkt- och tjänsteutvecklingen. I tabellen anges värdena för Sverige per aktivitet, det globala snittet och det land som har den högsta andelen företag som genomför en viss aktivitet. Aktivitet Sverige Globalt snitt Högsta värdet Annonsering/marknadsföring 18% 31% Polen 55% Nya produkter & tjänster 32% 46% Taiwan 74% Nya processer 21% 36% Finland 65% Nya marknader 22% 51% Irland 75% Taktiska rekryteringar 16% 25% Turkiet 49% Supply Chain- översyn 9 % 23% Polen 53% Kompetensutveckling av medarbetare 35% 47% Finland 85% Nya geografiska etableringar 9% 22% Malaysia 39% Kapitaltillskott 6% 18% Filippinerna 43% Samgående & förvärv 8% 14% Finland 29% Investeringar i fastigheter och maskiner 17% 31%Polen 65% Ingen aktivitet 26% 9% Botswana, Brasilien 30% Källa: Grant Thornton-rapporten 2010 Svenska företag mindre aktiva Det framgår av resultaten att de svenska bolagen genomgående ligger lägre än det globala snittet på samtliga aktiviteter. Drygt en fjärdedel av de svenska bolagen har inte gjort någon aktivitet alls. - Det är viktigt att se hur svenska företag arbetar i en lågkonjunktur jämfört med omvärlden, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton. Vi lever i en global värld och här ser vi att företag i andra länder är mer aktiva för att komma bättre ut ur lågkonjunkturen. Speciellt intressant är det att se att våra finska grannar agerar helt annorlunda än vi. Jag upplever att svenska företag varit duktiga på att ställa om sin verksamhet till den rådande konjunkturen, men självfallet är det viktigt att nu också ta tillvara de möjligheter som lågkonjunkturen innebär. Det kan finnas utmärkta möjligheter att rekrytera smart och se över förvärvsmöjligheter, eller investera i t.ex. maskiner till bättre priser än under en högkonjunktur. Finland En jämförelse av resultaten mellan de svenska och finska bolagen ger en intressant bild. De finska bolagen framstår som avsevärt mer aktiva. För att komplettera bilden ger vi även resultaten för de danska företagen. Aktivitet Sverige Finland Danmark Annonsering/marknadsföring 18% 54% 37% Nya produkter & tjänster 32% 72% 58% Nya processer 6% 65% 57% Nya marknader 22% 43% 40% Taktiska rekryteringar 16% 26% 18% Supply Chain- översyn 9 % 32% 42% Kompetensutveckling av medarbetare 35% 85% 73% Nya geografiska etableringar 9% 22% 29% Kapitaltillskott 6% 22% 30% Samgående & förvärv 8% 29% 6% Investeringar i fastigheter och maskiner 17% 57% 35% Ingen aktivitet 26% 1% 7% Källa: Grant Thornton-rapporten 2010 Om Grant Thornton-undersökningen Grant Thornton-undersökningen (International Business Report) har genomförts i 18 år, först med europeiskt fokus, men sedan 2003 är undersökningen global. Intervjuerna har gjorts under oktober-november 2009 med 7400 företagsledare till privatägda företag i 36 länder. I Sverige har 450 medelstora företag mellan 50-500 anställda intervjuats. Undersökningen och sammanställningen av resultat genomförs av Experian Business Strategies Ltd. (Läs pressmeddelandet som pdf för att se en korrekt tabelluppställning)