Svenska företag mest skeptiska till ökad EU-integration

En undersökning med företagsledare inom EU och europeiska grannländer som gjorts av revisions- och konsultföretaget Grant Thornton visar att svenska företag är betydligt mer negativt inställda till en ökad integration inom EU än under 2014. Drygt en fjärdedel (26 %) vill inte se någon ökad integration, vare sig ekonomiskt eller politiskt inom EU. Det är en ökning med tolv procentenheter jämfört med förra året och innebär att Sverige är det land i undersökningen som förhåller sig kyligast till en ökad integration.

Spanien, Tyskland och Polen är de tre länder där högst andel företag vill se en ökad ekonomisk integration. Slående är att det är Storbritannien och Sverige (som är utanför euron) som också är mest skeptiska till en ökad ekonomisk integration. I Sverige är de svenska företagen dock betydligt mer positiva till ökat politiskt samarbete än de brittiska företagen. 24 procent av företagen i Sverige är positiva till detta, jämfört med bara fyra procent i Storbritannien.

Brixit oroar svenska företagsledare
Undersökningen visar också att hälften av de svenska företagen tror att en Grexit – Grekland lämnar euron – skulle vara positivt för Europa. Bland de 18 länderna i undersökningen är därmed Sverige det land som i högst utsträckning tror att effekterna skulle bli positiva. Däremot är de svenska företagen betydligt mer oroade vilken effekt en Brixit – dvs att Storbritannien lämnar EU – skulle få. 73 procent av de intervjuade svenska företagen tror att effekterna skulle bli negativa.
- En Brixit skulle vara ett hårt slag mot EU-samarbetet och de svenska företagen är här lika oroade som de brittiska företagen över vilka effekter ett utträde ur EU skulle få, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton i Sverige.
Företagen i undersökningen har även intervjuats om vilket enskilt största hot man ser mot den ekonomiska stabiliteteten i EU. Resultatet visar en skillnad mellan de företag som ingår i eurozonen jämfört med övriga. För euroländerna toppar den höga arbetslösheten med 25 procent, medan ländernas höga skuldnivåer ses som det största hotet bland företagen utanför eurozonen. I Sverige har 38 procent svarat att den höga arbetslösheten är det största hotet.

Om undersökningen
Grant Thorntons International Business Report (IBR) ger insikter om åsikter och förväntningar hos fler än 10,000 företag per år i 36 länder. Intervjuerna genomförs kvartalsvis primärt som telefonintervjuer varje kvartal..  Undersökningen om Europas framtid har gjorts med 1173 företagsledare under februari 2015. I Sverige har för denna del av undersökningen 75 svenska företag mellan 50-500 anställda intervjuats. Grant Thorntons researchpartner Millward Brown ansvarar för undersökningen som primärt genomförs som telefonintervjuer. I Sverige görs intervjuerna av företaget Prospector.

Grant Thornton är ett av Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 1100 medarbetare och 23 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult¬företag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.

Peter Bodin, vd Grant Thornton Sverige

Twitter: @GT:_LisLar
Twitter:@GrantThorntonSE
www.internationalbusinessreport.com

Grant Thornton är ett av Sveriges största revisions- och konsultföretag. Bolaget med 1100 medarbetare och 23 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsultföretag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.

Undersökning med företagsledare om Europas framtid