Svenska företagsledare stressade, trots lång semester

Nya resultat från revisions- och konsultföretaget Grant Thorntons stora internationella undersökning med 6000 företagsledare i 40 länder, visar att svenska företagsledare är stressade trots att de tar bland de längsta semestrarna i världen.

När företagsledarna tillfrågades hur man upplevt stressen den senaste månaden svarade nära en av fem (19 %) svenska företagsledare att man varit mycket eller extremt stressad. De mest stressade företagsledarna finns dock i Botswana (46 %) och Grekland (38 %) medan de minst stressade cheferna återfinns i Nederländerna (4 %) och i Danmark (5 %).

Måluppfyllelse stressar
Att nå sina mål är den vanligaste orsaken till stressen för svenskarna och en tredjedel (34 %) av de intervjuade anger detta som den främsta orsaken till stressen. Att nå målen stressar dock bara upp en av fem danskar.

Fysisk träning vanligaste stressdämparen
Grant Thornton har frågat hur företagsledarna möter sin stress. Det vanligaste sättet att minska stressen är att utöva sport eller annan typ av fysisk aktivitet. Hela 62 procent säger att man utövar sport eller träning för att minska stress. I Sverige är andelen sportande chefer 57 procent. Det näst vanligaste sättet att avhjälpa stress bland de svenska företagsledarna är att delegera till kollegor, vilket skiljer sig från det globala snittet, där underhållning i hemmet kommer på andra plats.  Men detta gör svenskar i minst utsträckning av alla 40 undersökta länder. Även när det gäller underhållning utanför hemmet ligger Sverige lägst. Bara 18 procent av de svenska intervjuade företagsledarna roar sig i hemmet och åtta procent utanför hemmet för att lindra stress. Det kan jämföras med Filippinerna där 97 % respektive 86 % av cheferna roar sig i respektive utanför hemmet för att dämpa stressen. (Se tabell för hur företagsledare i olika länder dämpar sin stress)

Inte heller semester minskar stressen för svenskarna
Att ta semester skulle kunna vara en välbehövlig lisa för en stressad själ, men så ser inte de svenska företagsledarna på ledigheten. Trots att de svenska företagsledarna kommer på tredje plats när det gäller att ta ut semester i undersökningen – 23 dagar i snitt, är det bara femton procent som anser att semester minskar stressen. Att ha så pass mycket semester och ändå vara stressad är relativt ovanligt vilket åskådliggörs i diagrammet (se bilaga). De ryska företagsledarna tar ut överlägset mest semester - hela 36 dagar i snitt. I Japan tar cheferna bara ut fem dagar i snitt och de kinesiska cheferna sju dagar och där är också cheferna mer stressade än i andra länder.

Om Grant Thornton-undersökningen
Grant Thornton Internationals undersökning (International Business Report) ger under 2012 insikt i åsikter och förväntningar i över 11 000 privatägda företag i hela 40 länder. De resultat som nu publiceras baseras på 6000 intervjuer (primärt telefonintervjuer) gjorda under september-december 2011. Intervjuer genomförs numera kvartalsvis med befattningshavare som CEO/vd, styrelseordförande eller annan titel på denna nivå.  Denna unika undersökning har 20 års trenddata för de flesta europeiska länder som medverkar, samt tio år för utomeuropeiska länder. I Sverige har 600 företag med 50-500 anställda intervjuats i Q4 2011. Företaget Experian Business Strategies sköter datainsamling och bearbetning av resultat för Grant Thornton.

Peter Bodin, vd

Grant Thornton är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 970 medarbetare och 24 kontor i Sverige är medlem inom Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsultföretag med över 31 000 medarbetare i fler än 100 länder. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.

Snabbfakta

Revisions- och konsultföretaget Grant Thornton har kartlagt företagsledares semestervanor i 40 länder samt upplevd stress. Resultaten visar att svenska företagsledare är bland de mer stressade trots lång semester.