Sverige - trea i semestertoppen för chefer

Svenska företagsledare tar i snitt ut 23 semesterdagar om året enligt färsk statistik från revisions- och konsultföretaget Grant Thorntons undersökning med 6000 företag i 40 länder. Mest semester tar de ryska cheferna ut (36 dagar) följda av danskarna (25 dagar). Sverige hamnar på delad tredjeplats tillsammans med fransmännen.

Grant Thornton har under flera år följt hur många semesterdagar företagsledare från olika länder tar ut per år. Sverige brukar ligga fast förankrat i toppskiktet av listan, vilket vi gör även i år. Ny etta på listan är Ryssland som avancerat i antal semesterdagar och nu toppar listan med hela 36 dagars ledighet. Minst semester tar man ut i Japan, där cheferna unnar sig fem arbetsdagars ledighet. I Kina är det inte mycket bättre, där får företagsledarna bara sju dagar i snitt. Man måste passera tio europeiska länder i semestertoppen innan man hittar ett utomeuropeiskt land. I Förenade Arabemiraten tar företagsledarna i snitt 20 dagars semester. I USA är snittet bara tolv.

Om Grant Thornton-undersökningen
Grant Thornton Internationals undersökning (International Business Report) ger under 2012 insikt i åsikter och förväntningar i över 11 000 privatägda företag i hela 40 länder. De resultat som nu publiceras baseras på 6000 intervjuer (primärt telefonintervjuer) gjorda under september-december 2011. Intervjuer genomförs numera kvartalsvis med befattningshavare som CEO/vd, styrelseordförande eller annan titel på denna nivå.  I Sverige har 600 företag med 50-500 anställda intervjuats i Q4 2011. Företaget Experian Business Strategies sköter datainsamling och bearbetning av resultat för Grant Thornton.

Peter Bodin, vd

Grant Thornton är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag. Bolaget med knappt 1000 medarbetare och 24 kontor i Sverige är medlem inom Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsultföretag med över 31 000 medarbetare i fler än 100 länder. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning. Grant Thornton har 2012 för tredje året i rad högst kundnöjdhet i revisionsbranschen enligt Svenskt Kvalitetsindex.