Tomtmark – fastighetsbolagens största utmaning

Fastighetsrapporten – en intervjuundersökning med trettio av de hundra största fastighetsbolagen i Sverige – visar att den största utmaningen för fastighetsbolag idag är att hitta attraktiv tomtmark. Drygt en tredjedel, 35%, av fastighetsbolagen anser i årets undersökning att detta är den största utmaningen när det gäller kontorsfastigheter och nära hälften, 48%, upplever problemet när det gäller bostäder.

I 2009 års undersökning ansågs tomtmarksfrågan som det största problemet av endast tre procent när det gäller kontorsfastigheter och sju procent svarade så om bostäder.

Att uppnå sänkta bygg- och förvaltningskostnader är det som fastighetsbolagen anser vara näst mest utmanande i årets undersökning och på tredjeplats kommer att uppnå en ökad flexibilitet och skräddarsy lösningar för hyresgästerna.

-  Tillgången till tomtmark är en nyckelfråga för många fastighetsbolag idag, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton. Det är oerhört intressant hur just tomtmarksfrågan seglat upp från ingenstans på bara ett år, vilket naturligtvis hänger ihop med bolagens planer på nyinvesteringar, som nu verkar öka.

Åtta av tio fastighetsbolag ökar investeringarna i nya byggnader

Hela 77 procent av de svenska fastighetsbolagen räknar med att öka sina investeringar i nya byggnader inom Sverige. Inget av de intervjuade bolagen avsåg att minska sina investeringar.  Även när det gäller nybyggnation i utlandet har intresset vaknat. Idag har vart femte svenskt stort fastighetsbolag intresse av att bygga nytt i utlandet. Bara tre procent är intresserad av att investera i befintliga objekt utomlands.

Om Fastighetsrapporten

Fastighetsrapporten är ett samarbete mellan Grant Thornton och tidningen Fastighetsnytt. Telefonintervjuer har gjorts med företrädare från 30 av de 100 största fastighetsbolagen i Sverige under slutet av augusti och början av september 2010. Undersökningen i sin helhet, inklusive en förteckning över intervjuade bolag finns att ladda ner på: www.grantthornton.se

Peter Bodin, vd

E peter.bodin@grantthornton.se

E lisbeth.larsson@grantthornton.se

Johan Zetterstedt, Vd, Tidningen Fastighetsnytt

E johan.zetterstedt@fastighetsnytt.se

Grant Thornton är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 850 medarbetare och 25 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.

Om tidningen Fastighetsnytt

Fastighetsnytt vänder sig till beslutsfattare i fastighetssektorn i vid bemärkelse. Personer som fattar strategiska beslut på olika nivåer i organisationen. Tidningen tar upp de övergripande sammanhang som påverkar sektorn i ett långsiktigt perspektiv. Ämnen: ekonomi, marknad, stadsbyggnad, omvärld, regional tillväxt, fastighetsutveckling, lagstiftning, etc. Upplaga: 10 000 exemplar. Utgivning: 6 nummer per år. Ägare: Fastighetsnytt Förlags AB. Historik: Grundad 1994. Hemsida: www.fastighetsnytt.se