Argynnis Industrier AB lägger bud på Graphium

Argynnis Industrier AB lägger bud på Graphium och betalar 90 kronor kontant per aktie. Argynnis Industrier har idag beslutat att lämna ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Graphium. Bakom Argynnis Industrier står Tomas Salzman, VD i Graphium, Fleming Breinholt vVD i Graphium samt Johan Rapp. Budet innebär att för varje aktie i Graphium erbjuds 90 kronor per aktie. Erbjudandet innebär en budpremie om 24 % räknat på börskursen, 72:50 kronor, på Graphium-aktien dagen före budet lämnades respektive 27 % räknat på genomsnittlig börskurs, 71 kronor, på Graphium-aktien under 30 dagar före budets avgivande. Personerna i Argynnis Industriers styrelse, Tomas Salzman, Flemming Breinholt och Johan Rapp, äger tillsammans 19,6 % av aktierna och rösterna i Graphium. Dessa aktier kommer att inges i budet. Härutöver äger Argynnis Industrier självt cirka 3 % av aktierna i Graphium. Motiv till Argynnis Industriers erbjudande Graphium-aktien har tilldragit sig liten uppmärksamhet på börsen och haft en låg likviditet samt en svag kursutveckling. Skälet till detta är bland annat den svaga resultatutvecklingen med återkommande omstruktureringskostnader samt för liten spridning av aktien. Johan Rapp blev 1996 störste ägare i Graphium. Ny ledning tillsattes under 1997 vilken har gjort en genomgång av den framtida strategin och utvecklingen av Graphium. Bedömningen är att för att skapa den bästa utvecklingen för Graphium krävs en rad åtgärder för att bygga upp varumärken och skapa effektiva enheter. Johan Rapp har tillsammans med ledningen bedömt att detta arbete bäst sker utanför börsen. En börsnotering innebär ett stort åtagande för ett bolag och ledning vad gäller omfattande och framåtsyftande information. I ett läge där fortsatta omstruktureringar, företagsförvärv etc kommer att försvåra jämförelser över tiden bedöms Graphiums utveckling bäst gynnas av att vara ett privatägt företag. Erbjudandet Erbjudandet från Argynnis Industrier innebär att aktieägarna i Graphium erbjuds kontant 90 kronor per aktie i Graphium. Courtage utgår ej. Argynnis Industrier äger 100.510 aktier i Graphium motsvarande 3,2 % av aktierna i Graphium. Bakom Argynnis Industrier står, Tomas Salzman, Flemming Breinholt och familjen Johan Rapp Tomas Salzman, Flemming Breinholt och Johan Rapp med aktieinnehav om tillsammans 19,6 % av aktierna och rösterna i Graphium kommer att acceptera erbjudandet. Villkor för erbjudandets genomförande Argynnis Industriers erbjudande är villkorat av att erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Argynnis Industrier blir 1 ägare till mer än 90 % av aktierna i Graphium. Argynnis Industrier förbehåller sig dock rätten att fullfölja erbjudandet även vid en lägre anslutning. att förvärvet, innan offentliggörande sker av att erbjudandet fullföljs, enligt Argynnis Industriers bedömning, inte hindras eller försvåras av lagstiftning , domstolsavgörande, myndighetsbeslut eller andra omständigheter utanför Argynnis Industriers kontroll. Erbjudandets värde Baserat på senaste betalkurs i Graphium den 29 april 1999 före erbjudandets offentliggörande, 72:50 kronor, motsvarar budet en premie om 24%. Baserat på genomsnittlig sista betalkurs under senaste 30 börsdagarna, 71 kronor, 17 mars - 29 april 1999 motsvarar budet en premium om 27 %. 1 Efter beaktande av teckningsoptioner som är under utgivande. Preliminär tidplan Prospekt offentliggörs: omkring den 20 maj 1999 Anmälningsperiod: 25 maj - 15 juni 1999 Likviddag beräknas till: 24 juni 1999 Argynnis Industrier förbehåller sig rätten att förlänga tidsplanen och därmed förskjuta likviddagen. Handelsbanken Markets är rådgivare till Argynnis Industrier i samband med erbjudandet till Graphiums aktieägare Stockholm den 30 april 1999 Argynnis Industrier AB Styrelsen Frågor besvaras av: Tomas Salzman, 08-704 77 00 Johan Rapp 08-679 13 50 Argynnis Industrier AB, Box 14229, 104 40 STOCKHOLM ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/30/19990430BIT00190/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/04/30/19990430BIT00190/bit0002.doc