• GRAPHIUM/

Graphium koncentrerar till kortverksamhet - avyttrar den grafiska rörelsen till finska Edita Graphium har tidigare offentliggjort planerna på en strukturförändring av koncernens två delar, kortverksamheten och den grafiska rörelsen. Graphium har nu överenskommit om försäljning av den grafiska rörelsen med en omsättning om cirka 600 Mkr och bestående av affärsområdena Print & Distribution och Information, till det finska kommunikationsföretaget Oy Edita Ab. Försäljningen är ett led i Graphiums koncentration av verksamheten till olika typer av informationsbärande plastkort såsom bankkort, kort till mobiltelefoner och lojalitetskort. Graphium gör en mindre reavinst på försäljning. Avyttringen av den grafiska rörelsen innebär att Graphiums finansiella ställning blir mycket god; soliditeten ökar från 22% per 30 september 2000 till mer än 40% proforma. Graphium är Nordens största kortföretag och bedriver verksamhet genom bolag i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt även utanför Norden med en beräknad omsättning om cirka 600 Mkr för år 2000. Kortverksamheten redovisade för perioden januari - september 2000 en omsättning om 415 Mkr och ett rörelseresultat om 22 Mkr. Edita är ett av Finlands största företag inom sektorn kommunikation med en omsättning motsvarande cirka 1.150 SEK. Edita är verksamt inom områdena grafisk produktion, digital kommunikation och förlagsverksamhet vilket innebär att ett samgående med Graphium är industriellt logiskt. Härigenom bildas en betydande nordisk koncern inom kommunikationssektorn med en omsättning om cirka 1.800 SEK. Edita, som idag inte har någon verksamhet i Sverige, kommer att vidareutveckla Graphiums grafiska rörelse i enlighet med föreliggande planer och under namnet "Graphium". Graphiums försäljning av den grafiska rörelsen, som innebär en betydande förändring av koncernen, är villkorad av beslut på extra bolagsstämma i Graphium AB den 19 januari 2001. Edita kommer att överta den grafiska rörelsen snarast efter att beslut om försäljningen fattats på bolagsstämman. Stockholm den 2 januari 2001 Graphium AB Frågor besvaras av: Tomas Salzmann VD Graphium AB tfn 08 - 562 7601 Mikko Suotsalo VD Oy Edita Ab tfn +358 400 402 363 (mobil) tfn +358 9 566 0200 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/02/20010102BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/02/20010102BIT00460/bit0002.pdf