Graphiums försäljning av affärsområdena Information och Print & Distribution

Graphiums försäljning av affärsområdena Information och Print & Distribution Graphium offentliggjorde den 2 januari 2001 en överenskommelse om försäljning av den grafiska verksamheten till finska Oy Edita Ab. Försäljningen är villkorad av beslut på extra bolagsstämma i Graphium den 19 januari 2001. Styrelsens föreslår bolagsstämman att besluta om att försäljningen skall godkännas. Styrelsens redogörelse och motiv till affären samt effekter för Graphium är enligt följande: Styrelsen för Graphium AB har under en längre tid övervägt en strukturförändring av koncernen. Huvudalternativet har varit en delning av Graphium i en grafisk verksamhet (bestående av Print & Distribution och Information) och i en kortverksamhet (bestående av Card). På ordinarie bolagsstämma den 4 maj 2000 redogjordes för styrelsens uppfattning om att en delning bedömdes vara till fördel för de berörda verksamheterna samt för värdet på aktien i Graphium. En delning avsågs ske med stöd av den s k Lex ASEA men att detta förutsatte att en nyemission skulle genomföras. Parallellt med förberedelserna för en delning har sonderingar skett om möjligheter för en försäljning av den grafiska verksamheten. Dessa sonderingar mynnade ut i en överenskommelse med Oy Edita Ab den 2 januari 2001 om försäljning av den grafiska verksamheten innebärande en mindre realisationsvinst för Graphium. Försäljningen är förbehållen beslut på extra bolagsstämma i Graphium den 19 januari 2001. Styrelsen gör bedömningen att en försäljning av den grafiska verksamheten till Edita är en industriellt riktig affär dels då bolagens verksamheter passar väl ihop, dels innebärande en fortsatt konsolidering av den grafiska branschen. Styrelsen bedömer också att en kontantförsäljning av den grafiska verksamheten är en bättre affär för Graphium och dess aktieägare än den tidigare diskuterade delningen. Skälet till detta är * att Graphium koncentrerar sin verksamhet till kortverksamheten som bedöms ha en god tillväxt, * att Graphium får en stark finansiell ställning med över 40 % soliditet och en god likviditet innebärande goda möjligheter till vidareutveckling av kortverksamheten, * att den nyemission som skulle aktualiserats vid en delning ej behöver genomföras, * att det pris som Graphium erhåller för den grafiska verksamheten bedöms vara högre än vad aktiemarknaden skulle åsätta ett motsvarande börsnoterat bolag bland annat mot bakgrund av den nu osäkra aktiemarknaden samt den generellt låga värderingen som aktiemarknaden åsätter mindre bolag i mogna branscher, De finansiella effekterna för Graphium av en försäljning innebär bland annat att den finansiella ställningen stärks där soliditeten ökas från cirka 22% per 30 september 2000 till över 40% beräknat proforma per samma datum. Nedan redovisas balansräkning på 30 september 2000 med antagande om att försäljningen av Print & Distribution och Information genomförts. Därtill visas resultaträkning för kortverksamheten för rullande tolvmånaders perioden 1 oktober 1999 - 30 september 2000 varvid antagits att försäljningen skett före denna period. Finansnettot har beräknats på nettoskuld proforma per 30 september 2000 och på idag gällande räntesatser samt med bedömda koncerngemensamma kostnader. Proforma balansräkning medföljer pressreleasen som bilaga. Frågor besvaras av: Tomas Salzmann, VD Graphium AB, tel: 08-562 076 01 Bromma den 12 januari 2001 Graphium AB (publ) (Denna och tidigare pressreleaser finns tillgängliga på www.graphium.se) Proformabalansräkning per 30 september 2000 för Graphium exklusive den grafiska verksamheten Mkr Anläggningstillgångar 175,5 Omsättningstillgångar 181,7 Summa tillgångar 357,2 Eget kapital 155,1 Avsättningar 17,6 Räntebärande skulder 67,3 Ej räntebärande 117,2 skulder Summa skulder och eget 357,2 kapital Soliditet 43,4% Proforma resultaträkning rullande tolvmånader för perioden 1 oktober 1999- 30 september 2000 för Graphium exklusive den grafiska verksamheten Mkr Omsättning 543,0 Rörelsens kostnader - 514,0 Rörelseresultat efter 29,0 avskrivningar Finansnetto - 3,5 Resultat före skatt 25,5 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/12/20010112BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/12/20010112BIT00240/bit0002.pdf