Jörgen Ulvsgärd vinner Publishingpriset

Report this content

​Inför ett fullsatt Stockholms Konserthus tog Graylings Jörgen Ulvsgärd igår emot det prestigefyllda Publishingpriset för boken ”Äntligen vilse – om konsten att resa” av tidskriften Populär Kommunikation. Juryns motivering löd ”För en text där subjektet underkastar sig resan, välgjorda bilder och ett superbt omslag”.

Jörgen Ulvsgärd, skribent, fotograf och konsult på kommunikationsbyrån Grayling, tilldelades första pris i tävlingen Svenska Publishing-Priset 2010 i kategorin Fackböcker. Jörgen mottog, förutom äran, ett diplom och en statyett.

– Fantastiskt roligt. Det är ju inte varje dag man får stå på konserthusets scen och motta ett pris. Jag ska inte sticka under stol med att det var en häftig känsla när konferenciern läste upp … och vinnare är: Äntligen Vilse- om konsten att resa. Det är bara att hoppas att boken ska inspirera andra att resa på ett nytt sätt. Eller för att citera Tomas Tranströmer: ”Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse.”

Denna versrad har varit Jörgens måtto och som genomsyrar hans bok – att på bakgator och stickspår runt om i världen hitta fram till oväntade möten och upplevelser som han förmedlar i sin bok. I mer än 20 år har han rest över hela världen inspirerad av bland andra Bruce Chatwin, Ryszard Kapuścinski och Sven Lindqvist. Med penna och kamera har han gått vilse genom Sydamerikas djungler, över grönländska inlandsisar, genom den nordamerikanska prärien, längs Patagoniens ödsliga kust och bland packisen i Antarktis.

För mer information om Publishingpriset, besök:

För ytterligare frågor eller bilder, vänligen kontakta:
Jörgen Ulvsgärd, Grayling
E-post:
jorgen.ulvsgard@grayling.com

Mikael Lindgren, pressansvarig Grayling
Tel: 076 87 98 513
E-post:
mikael.lindgren@grayling.com

Om Grayling
Grayling är världens näst största fristående PR-konsultföretag med inriktning på Public Relations, Public Affairs, Investor Relations och Event. Grayling har 900 medarbetare på 70 kontor i 40 länder i Europa, USA, Mellanöstern och Asien. Grayling Sverige har 50 medarbetare och kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. För mer information, besök
www.grayling.se.