Bilförsäkring baserad på Greater Thans teknikplattform prisas

Bilförsäkringen Moderna Smart Flex, som Greater Than tillsammans med Moderna Försäkringar lanserade i augusti 2017, har vunnit pris på IDG:s CIO Awards för Årets Hållbara Projekt.

För fjortonde året i rad har CIO Awards-galan utsett Årets Hållbara Projekt. Där vann bilförsäkringen Moderna Smart Flex i årets final mot fyra andra projekt. Moderna Smart Flex är Greater Thans och Moderna Försäkringars andra bilförsäkring som lanserats på den svenska marknaden.

– Tillsammans med vår AI-baserade teknik som har format Enerfy revolutionerar vi försäkringsbranschen. Att tekniken får ännu ett pris bevisar detta ytterligare. Det gör mig stolt att vi förbättrar trafiksäkerheten och miljön samtidigt som vi erbjuder bilförsäkringar som uppmärksammar bra beteende bakom ratten. Moderna Försäkringar är ett försäkringsbolag med starkt fokus på digitalisering och driver marknaden framåt. Vi är stolta över att de vunnit detta pris, säger Liselott Johansson, vd Greater Than

Moderna Smart Flex är en av tre bilförsäkringar som har lanserats med hjälp av Greater Thans egenutvecklade teknikplattform, Enerfy. Teknikplattformen möjliggör en riskbedömning av förarens körsätt i realtid. Med hjälp av Artificiell Intelligens och Deep Machine Learning översätts kördatan till en unik försäkringskostnad som visas i realtid i en app.

Så löd juryns motivering:
”Vägen till ett mer hållbart samhälle handlar inte bara om smarta tekniska lösningar, utan i kanske ännu högre grad om att förändra beteenden. Moderna Smart Flex är ett exempel på båda. Genom att låta ett bevisligen säkrare, mer miljövänligt körsätt påverka försäkringspremien sänks olycksrisken, vilket innebär att båda parter spar pengar, och att miljöpåverkan minskas. Ett win-win-projekt med spännande utvecklingspotential och stora uppskalningsmöjligheter till andra försäkringsområden.”

Emma Tranevik, PR-ansvarig Greater Than
emma.tranevik@greaterthan.eu

Greater Than är ett teknikföretag som, med över 12 års erfarenhet, har utvecklat en teknik som kopplar upp bilen och bidrar till miljövänligare, säkrare och billigare bilkörning. Greater Thans teknologiplattform ”Enerfy” har öppnat upp för en ny affärsmodell gällande bilförsäkringar som baseras på hur långt bilen körs och på vilket sätt föraren kör. Enerfy har använts för att lansera bilförsäkringar i Sverige och internationellt. Mangold Fondkommission, 08 5030 1550, är bolagets Certified Adviser. Greater Than har sitt huvudkontor i Stockholm och noterades på Nasdaq First North den 17 mars 2017. www.greaterthan.eu

Liselott Johansson, vd Greater Than