Globalt genombrott för Enerfy - blir norm för att mäta smart bilkörning i FIA:s nya mästerskap

Greater Than är stolta att meddela att Fédération Internationale de l’Automobile, huvudorganisationen för sporter som Formel 1 och Rally, har valt Enerfy som teknisk plattform för FIA Smart Driving Challenge - ett internationellt mästerskap i smart bilkörning. För Greater Than innebär samarbetet en global expansion som stärker bolagets position som leverantör av AI-baserade bilförsäkringar.

Genom samarbetet ska FIA och Greater Than skapa en global community där förare kan mötas, mäta och jämföra sin bilkörning för att i längden skapa ett mer hållbart körbeteende. Målet är att med distributionskraften från motorsportvärlden, där FIA SDC är den första tävlingen i sitt slag, skapa ett världsomspännande arbete för säkrare trafikmiljö. Trafiksäkerhet är en stor del av FIA:s arbete, som man bland annat utför på uppdrag av FN under projektet FIA Action for Road Safety.

Vi har alltid varit fast beslutna om att ta en världsledande position och att göra skillnad på global nivå. Att vår teknik blir internationell norm för att mäta smart bilkörning och att vi tillsammans med FIA kommer att jobba mot det viktiga målet att öka trafiksäkerheten i världen är oerhört stort, säger Liselott Johansson, VD för Greater Than.

Motorsport för en säkrare trafikmiljö

Greater Thans AI-baserade teknik Enerfy kommer att utgöra tävlingsplattform för mästerskapet, vilket innebär att det svenska bolaget ska mäta, poängsätta och distribuera deltagarnas körresultat via en app. Tekniken används redan i flertalet användarbaserade bilförsäkringar, men blir nu en ny norm för att utvärdera smart bilkörning på global nivå.

- Att den internationella motorsportscenen nu använder samma teknik som våra försäkringskunder är den bästa valideringen som går att få. Det ger oss enorm potential att växa, säger Liselott Johansson.

Event Director för tävlingen är den svenska Rally-ikonen Tina Thörner, som blir ytterst ansvarig för att leda det operativa arbetet med serien tillsammans med FIA och motorklubbar från hela världen.

- FIA SDC blir som ett ”motorvärldens e-sport”, men med ett högre syfte. Det är helt unikt att motorvärldens giganter står enade i ett så omfattande initiativ och det ärofyllt att få vara en del av satsningen, säger Tina.

FIA och Greater Than kommer introducera initiativet och bjuda in till testkörningar av tekniken på Place de La Concorde i Paris under Mondial Paris Motor Show mellan den 2 och 14 oktober 2018.

Johanna Lindberg, PR Manager Greater Than
+46-70 322 51 69
johanna.lindberg@greaterthan.eu

För mer bildmaterial, vänligen besök Greater Thans pressrum.

Denna information är sådan information som Greater Than är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 oktober 2018 kl. 08:00 CET.

Om FIA Smart Driving Challenge
FIA Smart Driving Challenge är ett nytt mästerskap i smart bilkörning och globalt initiativ för trafiksäkerhet som arrangeras av FIA, Fédération Internationale de l’Automobile. Deltagare tävlar genom att köra smart, säkert och miljövänligt under sin vardagskörning med sin vanliga bil. Körningen mäts och betygsätts med hjälp av tekniksystemet Enerfy, som med hjälp av AI beräknar en körpoäng för varje körning.

Såväl professionella förare som vanliga bilister kommer att delta i FIA Smart Driving Challenge, där de tävlande laddar ner en app och tävlar både som sig själva och för team som leds av professionella racingförare. Som ambassadörer för initiativet kommer förarna att coacha sina team mot segern - där alla deltagare som kör med appen har samma förutsättningar att vinna.

Den första säsongen kommer att sträcka sig mellan februari och december 2019, uppdelad i flera event. Tävlingen avslutas med en final i samband med FIA Prize Giving Gala som anordnas i december varje år.

Greater Than är ett IT-bolag som har utvecklat en AI-baserad bilförsäkring som möjliggör individuell prissättning framför traditionellt genomsnittliga priser. Teknikplattformen Enerfy är en nyckelfärdig lösning som erbjuds till försäkringsbolag som vill digitalisera för att minska skadekostnader. Greater Than har huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq First North. Mangold Fondkommission är Greater Thans Certified Adviser. För mer information, besök: www.greaterthan.eu

Om FIA
FIA, Fédération Internationale de l’Automobile, är det reglerande organet inom motorsporten med ansvar för reglering och säkerhet för tävlingar som Formel 1, Rally och Rallycross. Organisationen grundades 1904 med målet att förena och bygga upp ett gemensamt arbete med reglering och säkerhet inom motorsporten. Idag har FIA totalt över 80 miljoner medlemmar utspridda i 145 länder. Genom den globala kampanjen FIA Action for Road Safety, som stödjer FN’s deklaration Decade of Action for Road Safety, strävar FIA efter att minska antalet fatala olyckor på vägarna med fem miljoner före 2020.
För mer information, besök: www.fia.com

Att vår teknik blir internationell norm för att mäta smart bilkörning är oerhört stort
Liselott Johansson, VD Greater Than