Greater Than inleder samarbete med ACA, Automobile Club Association

- utökar trafiksäkerhetsinititativet FIA Smart Driving Challenge i Frankrike

Stockholm 16 december, 2019 - Det svenska AI-tech företaget Greater Than inleder samarbetar med ACA, Automobile Club Association, 1,5 miljoner medlemmar, för att ytterligare nå ut med trafiksäkerhetsinitiativet FIA Smart Driving Challenge. Samarbetet syftar till att engagera organisationer och vardagsbilister att börja köra säkrare och smartare, något som gynnar den övergripande trafiksäkerheten och bidrar till lägre koldioxidutsläpp i Frankrike.

ACA är stolt över att marknadsföra FIA Smart Driving Challenge, utmaningen som gör det kul för vardagsbilister att köra på ett säkert och miljövänligt sätt. Detta är också en mycket stor möjlighet för oss att engagera företag och bilflottor över hela Frankrike. ”- säger General Director ACA, Christian Scholly.

”Vi är glada över det engagemang som vi får från bilister och mobilitet- och motorklubbar världen över. På bara några månader har vi tecknat med över 12 organisationer och har mycket positiva och snabba diskussioner med några av de stora motorklubbarna som är anslutna till FIA:s globala nätverk. Samtliga i stort behov av att hitta moderna sätt att öka engagemanget för trafiksäkerhet och minskning av koldioxidutsläpp bland sina medlemmar. ”- säger Liselott Johansson, VD på Greater Than.

FIA Smart Driving Challenge (FIA SDC), som stöds av FIA- och FIA-medlemsklubbar över hela världen, är öppen för alla bilister och alla typer av bilar (el, hybrid eller bränsle), i syfte att belöna de säkraste och mest effektiva förarna. Utmaningen uppmuntrar förarna att hantera sin bil på ett säkert, effektivt och miljövänligt sätt; genom att använda en app och en OBD-läsare installerad i bilen. Utmaningen är baserad på Greater Than's platform Enerfy, en artificiell intelligens (AI) teknologi som utvärderar körbeteende i realtid. AI-plattformen jämför körbeteendet i databasen som består av över 650 miljoner unika körsituationer och analyser från över 50 miljarder körda kilometer. AI teknologin identifierar direkt när en deltagare kör säkert, hållbart och smart och använder dessa jämförelser för att beräkna en körpoäng för både individens och teamrankningen i utmaningen.

Liselott Johansson, VD Greater Than AB
+46 70 - 654 20 58
liselott.johansson@greaterthan.eu

Greater Than har utvecklat AI som prissätter risk per fordon i realtid, för att hjälpa försäkringsbolag och biltillverkare att sänka skadekostnaderna och för att stödja nya affärsmodeller och för dynamisk prissättning av nya transporttjänster. Företagets flaggskeppsprodukt, Enerfy Global är en plattform med över 480 olika tjänster inom hela värdekedjan, inkluderande AI prissättning, digitala försäkringar, gamifiering, förarstöd och lojalitetssystem. Greater Than arbetar idag ihop med ledande försäkringsbolag, biltillverkare och är partner till FIA´s nya tävling, FIA Smart Driving Challenge, världens första tävling i säker bilkörning. Greater Than är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. För mer info: www.greaterthan.eu