Greater Than lanserar FIA Smart Driving Challenge i Hong Kong

Greater Than inleder samarbete med Hong Kong Automobile Association som kommer att driva ett regionalt FIA Smart Driving Challenge. Tävlingen lanseras i samarbete med starka nyckelaktörer inom fordon- och försäkringsindustrin i Hong Kong. Syftet med utmaningen är att engagera, inspirera och uppmuntra vardagsbilister att köra säkrare och mer klimateffektivt.

Utmaningen som kommer att heta ”FIA HKAA Smart Driving Challenge Hong Kong 2021" kommer att presenteras av CHALLENGER Auto Services, en fordonsservice som engagera alla delar av fordons- och mobilitetsgemenskapen i Hong Kong - inklusive racingstjärnor, bilklubbar och vardagsbilister. Syftet med tävlingen är att göra säker, hållbar och rolig bilkörningen tillgänglig för alla.

Detta är den första tävlingen som genomförs inom smart körning i Hong Kong. Utmaningen är öppen för alla bilförare och alla sorts bilar (el, hybrid och bränsle) kan användas i tävlingen.

"Vi är glada att lansera detta engagerande och innovativa tävlingskoncept i Hong Kong. Utmaningen och appen gör att deltagarna blir medvetna om sina körvanor på ett roligt sätt som främjar syftet att skapa en säker och hållbar vägmiljö. Vi ser fram emot att genomföra ett lyckat evenemang och med den innovativa plattformen FIA SDC. " - säger Dr. Ringo Lee, President, Hong Kong Automobile Association

FIA Smart Driving Challenge är ett initiativ från det internationella bilsportförbundet Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) i samarbete med Greater Than. Tävlingen bygger på Greater Thans teknologi och FIA Smart Driving Challenge-app med den underliggande AI-tekniken Enerfy som mäter deltagarnas förmåga att köra smart. Enerfy använder artificiell intelligens (AI) med förmåga att i realtid läsa av, identifierar och poängsätta den nivå av säker, hållbar och smart körning som deltagaren presterar. “Att driva ett regionalt initiativ som detta i Hong Kong är väldigt spännande. Hong Kong är en ny marknad för oss och samarbetet kan bidra till att minska koldioxidutsläppet och öka trafiksäkerheten, vilket är väldigt spännande att få se utvecklingen av.” – säger Johan Forseke, Partneransvarig på Greater Than i Sydostasien

Eva Voors, Kommunikationsansvarig Greater Than

About Hong Kong Automobile Association (HKAA)

The Hong Kong Automobile Association is the most recognized and longest established automobile organization formed in Hong Kong and has been in existence since 1918. Affiliated with more than 150 overseas motoring organizations around the world HKAA offers reciprocal services to members.

HKAA is a member of the Federation Internationale de l'Automobile (FIA), the Federation Internationale de Motocyclisme (FIM) and the Hong Kong Sports Federation and Olympic Committee of Hong Kong, China. As the ASN (National Sporting Authority) in Hong Kong, HKAA’s involvement in motorsport began in the 1950s and is the sole Association to issue race competition licenses to members. In addition to this formal role, the Association has been actively involved in the promotion of sporting events, to assist Hong Kong competitors to participate international events in other countries.

As an internationally recognized not-for-profit organization, the HKAA upholds the objectives of serving and protecting our members, serving the community, promoting road safety and motorsports development, and supporting environmental protection. Visit us at www.hkaa.com.hk

About the Fédération Internationale de l’Automobile (FIA)

The Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) is the governing body for world motorsport and the federation of the world’s leading mobility organisations.

Founded in 1904, with headquarters in Paris and Geneva, the FIA is a non-profit organisation. It brings together 240 Member Organisations from 144 countries on five continents. Its Member Clubs represent over 80 million road users and their families.

The FIA promotes safe, sustainable and accessible mobility for all road users around the world. Further details can be found at www.fia.com

Greater Than är ett AI och Insurtech bolag som säljer riskinsikter om skadefrekvens och kostnad – vilket hjälper försäkringsbolag med bättre prissättning av premier, smarta sätt att skapa kundlojalitet och selektiv nyförsäljning. I Greater Thans produktportfölj finns Enerfy Risk Portfolio Tracker, Enerfy Loyalty och Enerfy Insurance Products samt tjänster och appar för dynamisk prissättning för bildelning, flottor, uthyrning och gamifiering för förare. Greater Than samarbetar med globala försäkringsföretag som Zürich, MS First Capital och TRYG. Greater Than är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB, +46 (0) 8-528 00 399, info@fnca.se är certifierad rådgivare. Mer information på greaterthan.eu.

Snabbfakta

Greater Than levererar FIA Smart Driving Challenge till Hong Kong för lansering av regionens första tävling i säker och klimatsmart körning.

Dr. Ringo Lee, President, Hong Kong Automobile Association
Johan Forseke, Partneransvarig Greater Than i Sydostasien