Greater Thans AI i centrum när Svensk Bilsport lanserar tävling i Sveriges smartaste bilförare

När Svensk Bilsport nu gör storsatsning för miljön och trafiksäkerheten med en tävling i smart bilkörning för Sveriges alla bilister är det Greater Thans AI som står i centrum och bedömer tävlingsdeltagarnas körbeteende. Tävlingen som är landsomfattande leds av Tina Thörner och ett team av kända bilsportstjärnor.

Tävlingen bygger på FIA Smart Driving Challenge som är väldens första internationella tävling i smart, säker och miljövänlig körning och det internationella bilsportförbundet, FIA:s satsning för en säkrare trafikmiljö. Initiativet från FIA handlar om att uppmuntra vanliga bilister att utveckla ett smartare körbeteende genom Greater Thans AI teknologi som i realtid mäter risknivå och CO2 utsläpp. Sverige är först ut av bilsportens alla medlemsländer med ett unikt nationellt initiativ som nu lanseras av Svensk Bilsport med ”Sveriges smartaste bilförare”.

Kör till jobbet - bli Sverige smartaste bilförare

Genom ladda ned appen FIA Smart Driving Challenge kan alla bilister i Sverige helt gratis delta i tävlingen under sina vanliga vardagskörningar till jobbet, till skolan eller till mataffären och få smarta tips och råd av Sveriges bilsportselit. Under körningarna validerar Greater Thans AI hur säkert, miljövänligt och energieffektivt varje bilist kör och poängsätter körningarna. Ju smartare körbeteende, desto bättre poäng och högre rankning i den svenska tävlingen.

”Vi är stolta att leda detta projekt i Sverige och hoppas att andra länder följer vårt exempel. Att vi nu i Sverige, tillsammans med FIA kan vara med och lansera den här tävlingen som har som mål att få fler att köra säkert i trafiken känns riktigt bra.” – säger Anna Nordkvist, VD Svensk Bilsport.

Projektet leds av rallyikonen Tina Thörner som tillsammans med några av Sveriges största bilsportprofiler såsom Kevin Hansen, Oliver Solberg, Pontus Tideman och Johan Kristoffersson vill engagera svenska bilister att köra smartare, säkrare och miljövänligare. Vinnaren av den svenska nationella tävlingen blir direkt kvalificerad för den globala finalen av FIA Smart Driving Challenge då FIA kommer att kora vinnare av titeln The World’s Smartest Driver 2020”

”Jag är väldigt stolt över att få att leda den här tävlingen. Det är ett fantastiskt sätt för alla bilister att stråla samman under vardagskörningar och därigenom aktivt bidra till att förbättra miljön och öka trafiksäkerheten. Samtidigt får alla deltagare möjligheten att kämpa för vinnartiteln.” – säger Tina Thörner

Teknologin bakom tävlingen är framtagen av Greater Than vars AI bedömer hur säkert, smart och miljövänligt en förare kör. Genom att föraren kopplar upp sig mot tävlingsappen bedömer Greater Thans AI individuellt körbeteende baserat på förarens risknivå och C02 utsläpp.

Mer information om Sveriges smartaste bilförare finns här, www.sverigessmartastebilforare.se

Hur kör man smart?

• Anpassa din körstil och hastighet efter trafik och väderförhållanden.
  • Var 100% fokuserad på din körning.
  • Planera rutten och var beredd på kommande evenemang.
  • Lyft blicken och håll ett säkert avstånd från bilar framför dig.
  • Försök att hantera gas och bromsa smidigt.
  • Stressa inte.

Eva Voors, Kommunikationsansvarig, Greater Than, eva.voors@greaterthan.eu
Anna Nordkvist, vd, Svensk Bilsport, anna.nordkvist@sbf.se

Mer om Svensk Bilsport på, www.sbf.se

Om Greater Than

Greater Than är ett AI och Insurtech bolag som säljer riskinsikter om skadefrekvens och kostnad – vilket hjälper försäkringsbolag med bättre prissättning av premier, smarta sätt att skapa kundlojalitet och selektiv nyförsäljning. I Greater Thans produktportfölj finns Enerfy Risk Portfolio Tracker, Enerfy Loyalty och Enerfy Insurance Products samt tjänster och appar för dynamisk prissättning för bildelning, flottor, uthyrning och gamifiering för förare. Greater Than samarbetar med globala försäkringsföretag som Zürich, MS First Capital och TRYG. Greater Than är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB, +46 (0) 8-528 00 399, info@fnca.se är certifierad rådgivare. Mer information på greaterthan.eu.

Snabbfakta

Tina Thörner tillsammans med ett team världsstjärnor startar landsomfattande tävling i smart bilkörning. Vinnaren tävlar om att bli bäst i världen.

Tina Thörner
Anna Nordkvist, VD Svensk Bilsport.