Henrik Berglund är Sveriges smartaste bilförare

Idag vann Henrik Berglund från Trollhättan tävlingen Sveriges smartaste bilförare. Tävlingen som har pågått i fyra veckor har belönat smarta, säkra och miljövänliga färdigheter bakom ratten och tusentals svenska bilister har deltagit.

Årets säsong av Sveriges smartaste bilförare startade vecka 44 i år och har organiserats runt fyra ”heat”, var och ett under en vecka. Under varje deltävling har vardagsbilister runt om i Sverige deltagit med sina privata bilar och fått sitt körbeteende bedömt och poängsatt. Under det sista heatet stod det klart att trafikläraren Henrik Berglund från Trollhättanär den smartaste föraren av alla deltagarna i Sverige. Henrik vann genom att köra med en säkerhetsnivå som mindre än 1% av Sveriges befolkning når upp till i dagsläget.

”Det känns otroligt bra att kamma hem den här segern. Jag jobbar med bilkörning och analyserar körmönster dagligen. Tävlingsappen har både hjälpt mig och mina elever att förstå vad säker och miljösäker körning innebär. Personligen var min största utmaning att undvika bromsen.” – säger Henrik Berglund, Sveriges smartaste bilförare

Bakom den tekniska lösningen står det svenska bolaget Greater Than som med sin AI-baserade analys och app beräknar varje deltagares körmönster i realtid och poängsätter det i förhållande till C02 utsläpp och nivå av trafiksäkerhet.

Tävlingen bygger på det internationella bilsportförbundet,
Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) satsning för en säkrare trafikmiljö, där konceptet FIA Smart Driving Challenge är världens första tävling i smart, säker och miljövänlig körning. Som vinnare av Sveriges smartaste bilförare Henrik Berglund kvalificerat sig till den internationella finalen som startar i veckan.

”Det känns väldigt bra att vara med i den globala finalen Jag känner Andreas Widell, som var med i finalen förra året. Målet är förstås att slå honom.” – fortsätter Henrik Berglund

Under den svenska utmaningen har deltagarna på mindre än fyra veckor förbättrat sitt körsätt och bidragit till 11,73% CO2 besparingar samt kört med en risknivå som är 30% lägre än genomsnittet.

”För oss som idrottsförbund känns det riktigt bra att vi med den moderna teknologin nu kan erbjuda en bilsporttävling där alla med körkort kan vara med. Jag tycker verkligen om det här konceptet och jag tror att fler länder kommer följa efter när de ser hur det här kan användas som ett sätt att bygga förbundets varumärke mot en bredare målgrupp genom en tävling som också är för en bra sak. Att lära oss att köra säkrare och mer miljövänligt.” – säger Anna Nordkvist, vd på Svensk Bilsport.

Projektledare för tävlingen är Tina Thörner som nu nöjt kan summera en intensiv tävlingsperiod.

” Vilket fantastiskt engagemang svenska bilförare visat med Svenska Bilsportförbundet och vår bilsportselit i spetsen. Tävlingen har verkligen bevisat att det går att förbättra vägmiljön. Jag är peppad inför nästa säsong och hoppas se fler företag och organisationer engagerade.” – Säger Tina Thörner, projektledare för FIA Smart Driving Challenge

Mer information om Sveriges smartaste bilförare finns här, www.sverigessmartastebilforare.se

Eva Voors, kommunikationsansvarig Greater Than,  eva.voors@greaterthan.eu

Anna Nordkvist, vd, Svensk Bilsport, anna.nordkvist@sbf.se

Mer om Svensk Bilsport på, www.sbf.se

Mer om FIA Smart Driving Challenge

Fédération Internationale de l'Automobile (FIA,) med över 80 miljoner medlemmar i 145 länder, har som mål med FIA Smart Driving Challenge att öka den globala kunskapen om smart bilkörning. Satsningen är en central del i arbetet med att skapa en säkrare trafikmiljö, ett uppdrag som FIA bedriver under projektet FIA Action for Road Safety och som  stödjer FN’s deklaration Decade of Action for Road Safety. . Utrustad med en smartphone-app ansluten till den digitala plattformen tävlar vanliga bilister runt om i världen om att bli världens smartaste förare. Läs mer på FIA SDC

Greater Than är ett AI och Insurtech bolag som säljer riskinsikter om skadefrekvens och kostnad – vilket hjälper försäkringsbolag med bättre prissättning av premier, smarta sätt att skapa kundlojalitet och selektiv nyförsäljning. I Greater Thans produktportfölj finns Enerfy Risk Portfolio Tracker, Enerfy Loyalty och Enerfy Insurance Products samt tjänster och appar för dynamisk prissättning för bildelning, flottor, uthyrning och gamifiering för förare. Greater Than samarbetar med globala försäkringsföretag som Zürich, MS First Capital och TRYG. Greater Than är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB, +46 (0) 8-528 00 399, info@fnca.se är certifierad rådgivare. Mer information på greaterthan.eu.

Snabbfakta

Svensk Bilsport har under veckorna 44-47 drivit tävlingen Sveriges smartaste bilförare för att inspirera svenska bilister att köra smartare, säkrare och miljövänligare. Tävlingen har även engagerat Sveriges största profiler inom bilsporten såsom Kevin Hansen, Oliver Solberg, Pontus Tidemand och Johan Kristoffersson som alla vill inspirera svenska bilister att köra säkrare och miljövänligare.

Henrik Berglund, vinnare av Sveriges smartaste bilförare
Anna Nordkvist, vd på Svensk Bilsport.
Tina Thörner, projektledare för FIA Smart Driving Challenge