• Greater Than/

MSI och Carro lanserar AI-driven försäkring i Sydostasien baserat på AI teknologi från Greater Than

Insurtech bolaget Greater Than meddelar idag att företaget utökar sitt samarbete med Mitsui Sumitomo Insurance (MSI) med en beteende- och användarbaserad bilförsäkringslösning (UBI) kopplad till företagets riskanalys. Försäkringen kommer att distribueras av Carro, som är Sydostasiens ledande mobilitetsplattform för köp, byte och försäljning av bilar.

Genom samarbetet kommer bilister i Sydostasien få tillgång till skräddarsydda försäkringar och prissättning som återspeglar deras faktiska användande och körbeteende. I stället för de traditionella paketen kommer bilförsäkringspremierna och bonusarna att beräknas baserat på AI-tekniken från Greater Than, som analyserar förarens beteende och körda sträcka i realtid.

”Vi är övertygade om att det nya erbjudande med Carro skapar en helt ny affärsmodell för bilförsäkringar i Sydostasien, samtidigt som det direkt förbättrar kundupplevelsen. Vi kommer att genomföra tester och samarbetsprojekt med Carro. Lärdomar som kommer att användas för att utveckla globala produkter och tjänster som tillgodoser behov hos våra försäkrade bilister i Sydostasien”, säger Tomoyuki Motoyama, MSI general manager of digital strategy department

Den nya digitala produkten ansluter användaren till försäkringen direkt via en app2car lösning. Produkten kommer först lanseras i Indonesien för att sedan lanseras i Thailand, Malaysia och sedan i övriga Sydostasien. Som en av Sydostasiens största bilmarknader bevittnar Indonesien en snabb tillväxt i bilägande.

”Vi är mycket glada över att stå bakom MSIGs och Carros strävan att omdefiniera bilförsäkringsupplevelse till en mer kundvänlig och användarbaserad sådan. Detta samarbete är en del av vår bredare strategi att samarbeta nära våra kunder så att de kan skapa nya digitala upplevelser för sina slutkonsumenter och partners”, – säger Liselott Johansson, VD Greater Than

”Användarbaserade bilförsäkringar är mer utbrett i USA och Europa, men har precis börjat ta fart i Sydostasien. Nu strävar vi efter att föra in datavetenskap och AI i försäkringsbranschen genom detta samarbete med MSI, som har en betydande regional närvaro och som oss vill lära oss mer om användaranpassade lösningar ”, – säger Aaron Tan VD och grundare Carro

Genom lanseringen av det nya försäkringserbjudandet vill Carro och MSIG uppmuntra till säkrare körbeteende och minska statistiken över olyckor och skador i regionen.

About Carro

Carro is an automotive marketplace that offers a full-stack service for all aspects of car ownership. By offering a trustworthy and transparent experience, Carro challenges the traditional way of buying and selling cars through a proprietary pricing algorithm.

Carro provides a range of services that offer a car owner everything they need. These include an in-house financing solution, after-sales services like Singapore’s first on-demand roadside recovery platform and a flexible car ownership experience with Singapore’s first car subscription service.

Founded in 2015, Carro started its regional expansion into Thailand and Indonesia in 2017 and is already Southeast Asia’s largest automotive marketplace.

As of September 2020, Carro has raised over S$100 million in equity from SoftBank Ventures Asia, EDBI Pte Ltd, Insignia Ventures Partners and B Capital Group

For more information, please visit: www.carro.sg

About MSI and its Global Digital Hub in Singapore

Mitsui Sumitomo Insurance Co., Ltd. (”MSI”), and a member of the MS&AD Insurance Group, is Asia's leading general insurance brand with presence in 46 countries globally. The Group is among the world’s top 10 non-life insurance groups based on gross revenue. It is the number one Japanese insurer with A+ Stable credit rating. With over 40,000 employees world-wide, MSIG is represented in all ASEAN markets as well as in Australia, New Zealand, Hong Kong, China, Korea, India and Taiwan.

MSIG’s Global Digital Hub (“GDH”) was established by MSI in 2019 to promote digitalization focused on enhancing customer experience and business productivity. Through GDH and other advanced initiatives, MSI will continue its commitment to promote digitalization and help address societal challenges.

msig.com.sg

Eva Voors, Kommunikationsansvarig, Greater Than

Om Greater Than AB
Greater Than är ett Insurtech bolag som säljer en modell som med AI prissätter bilförsäkringar baserat på framtida skadekostnad per bil, som ersätter dagens premiemetod som bygger på en grupp försäkringstagares historiska skadestatistik. Baserat på Bolagets unika riskinsikter säljer företaget även digitala försäkringslösningar, lojalitetsprogram och andra produkter för ny mobilitet, som hjälper försäkringsbolag att öka lönsamheten, skapa nya affärer och kundlojalitet. I Greater Thans produktportfölj finns Enerfy Risk Portfolio Tracker, Enerfy Loyalty och Enerfy Insurance Products samt tjänster och appar för dynamisk prissättning för bildelning, bilflottor, uthyrning och gamifiering för förare. Greater Than samarbetar med globala försäkringsföretag som Zürich, MSIG, MS First Capital och TRYG. Greater Than är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. För mer info www.greaterthan.eu.

Vi är övertygade om att det nya erbjudande med Carro skapar en helt ny affärsmodell för bilförsäkringar i Sydostasien, samtidigt som det direkt förbättrar kundupplevelsen. Vi kommer att genomföra tester och samarbetsprojekt med Carro. Lärdomar som kommer att användas för att utveckla globala produkter och tjänster som tillgodoser behov hos våra försäkrade bilister i Sydostasien.
Tomoyuki Motoyama, MSI general manager of digital strategy department
Vi är mycket glada över att stå bakom MSIGs och Carros strävan att omdefiniera bilförsäkringsupplevelse till en mer kundvänlig och användarbaserad sådan. Detta samarbete är en del av vår bredare strategi att samarbeta nära våra kunder så att de kan skapa nya digitala upplevelser för sina slutkonsumenter och partners.
Liselott Johansson, VD Greater Than
Användarbaserade bilförsäkringar är mer utbrett i USA och Europa, men har precis börjat ta fart i Sydostasien. Nu strävar vi efter att föra in datavetenskap och AI i försäkringsbranschen genom detta samarbete med MSI, som har en betydande regional närvaro och som oss vill lära oss mer om användaranpassade lösningar.
Aaron Tan VD och grundare Carro