Ny individuell bilförsäkring - för de som kör lite mindre eller lite bättre

Idag lanseras Sveriges första bilförsäkring, helt anpassad efter förarens sätt att köra och körsträcka. Nu har bilägaren information om sin försäkring i telefonen och full insyn i vad varje enskild resa kostar. Försäkringen utgår från biltyp, antal körda mil och är helt oberoende av traditionella faktorer som ålder och hur länge man haft körkort.

En majoritet av Sveriges bilägare kör bra och mindre än 1 500 mil per år, men är samtidigt den grupp som idag betalar för mycket för sin bilförsäkring. Med hjälp av digital teknik från Greater Than och Moderna Försäkringars nya sätt att beräkna försäkringspremie, kan den här gruppen minska sin försäkringskostnad.

- I vanliga bilförsäkringar klumpas försäkringstagaren ihop i grupper baserat på faktorer som ålder, hur länge man haft körkort etcetera, medan vi mäter det faktiska körbeteendet i realtid. Detta innebär att det är billigare att försäkra en Porsche som körs smart än en Renault Clio som körs aggressivt, säger Torbjörn Annerfors, ansvarig för innovation på Moderna Försäkringar.

Allt detta är möjligt tack vare tekniken från Enerfy som kopplar upp bilen och ger föraren direkt information, i sin smartphone, om sitt sätt att köra och sin försäkringspremie.

- Via vår svenskutvecklade, digitala teknikplattform Enerfy analyseras din körning utifrån ett säkerhets- och miljöperspektiv. Analysen sker automatiskt i en molnlösning innehållande algoritmer och Artificiell Intelligens som hjälper dig till en rättvisare premie som speglar hur du kör. För första gången har kunden all information i sin mobil och full insyn i vad varje enskild resa kostar i försäkringspremie, säger Liselott Johansson, vd på Greater Than.

- Det flesta bilägare vill vara ansvarsfulla i trafiken och försöker köra så säkert som möjligt. Genom att vi visualiserar körbeteendet och belönar förare individuellt utifrån deras smarta körsätt kan vi ge dem en lägre premie och göra deras bilförsäkring billigare. Dessutom bidrar vi samtidigt till en säkrare trafikmiljö och uppmuntrar till mer hänsyn i trafiken, en smartare bilkörning helt enkelt, säger Torbjörn Annerfors, ansvarig för innovation på Moderna Försäkringar.

Dramatiskt lägre premie för många bilförare
En enkel premieberäkning visar att många bilförare som kör mindre kan spara mycket på sin bilförsäkring förutsatt att föraren kör smart och säkert.

• En traditionell bilförsäkring (helförsäkring) kostar i snitt 5 815 kronor per år enligt jämförelsesajten Compricer.
  • Motsvarande premie med vår nya försäkring för en Volvo V70 är ca 2 116 kronor per år om föraren kör ca 1 200 mil/år och hamnar under nivå 7 vilket innebär något bättre körning än genomsnittet.
  • En helförsäkrad Porsche Boxster som körs smartare än genomsnittet kostar ca 4 303 kronor i helförsäkring, medan en Renault Clio som körs något sämre än genomsnittet kostar 5 832 kronor.

Observera att premieberäkningen inte inkluderar förarens eller ägarens ålder som en faktor då denna försäkring inte baseras på detta. Beräkningarna är också schabloner och individuella variationer kan förekomma.

Försäkringen gynnar förare med bilar som vanligtvis har en låg körsträcka per år som exempelvis storstadsmänniskor eller familjer med en andrabil och passar även bra för ungdomar som kör smartare. Grundkostnaden i försäkringen täcker skador på en parkerad bil och körpremien betalas endast för det man har kört.

Försäkringen finns tillgänglig idag
Både Moderna Försäkringar och Greater Than kommer att erbjuda bilförsäkringen enligt denna modell och utrustning. Tekniken fungerar på alla bilar av 2001 årsmodell eller nyare och på alla Android eller iOS-baserade enheter. ”Enerfy - Försäkring med Moderna” finns tillgänglig att teckna från och med idag på www.enerfy.se och kommer senare under våren även att erbjudas på www.modernaforsakringar.se

Torbjörn Annerfors, Innovationsansvarig Moderna Försäkringar
E-post: torbjorn.annerfors@modernaforsakringar.se

Liselott Johansson, vd Greater Than
E-post: liselott.johansson@greaterthan.eu

Viktig information:
Denna information är sådan information som Greater Than är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 mars 2017.

Om Moderna Försäkringar
Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden som erbjuder sakförsäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna är en del av Tryg som är en av Nordens största försäkringskoncerner. I Moderna ingår även varumärkena Atlantica, Moderna Djurförsäkringar och Bilsport & MC. Läs mer på www.modernaforsakringar.se

Om Greater Than och Enerfy
Greater Than har, med över 12 års erfarenhet av uppkopplade bilar, utvecklat tjänster för bilister som bidrar till billigare, miljövänligare och enklare bilkörning. Greater Thans teknologi har öppnat upp för en ny affärsmodell gällande bilförsäkringar som baseras på hur bilen körs – en ”Pay as you drive”-försäkring: Enerfy. Med den Enerfy kommer alltfler användare att kunna ställa bilen hemma till förmån för andra transportalternativ till en mer transparent försäkringskostnad. http://www.enerfy.se/

För första gången har kunden all information i sin mobil och full insyn i vad varje enskild resa kostar i försäkringspremie.
Liselott Johansson, vd på Greater Than.
Torbjörn Annerfors, ansvarig för innovation på Moderna Försäkringar.