Zurich och Onto använder AI för opartisk riskinsikt över hela deras elbilsflotta

Insurtech-företaget Greater Than fördjupar sitt tidigare samarbete med Zurich genom ett avtal med Onto, Storbritanniens största all-inklusive abonnemangstjänst för elbilar. Genom samarbetet får Onto och Zurich tillgång till opartisk riskinsikt som bidrar till det gemensamma målet att öka trafiksäkerheten och möjliggöra för dynamiskt prissatt försäkring.

Ontos hela elbilsflotta är nu uppkopplad till Greater Than’s Enerfy AI Risk Portfolio Tracker. I ett första steg används riskinsikten av Zurich och Onto för att skapa en bättre förståelse för flottans övergripande risk. I ett nästa steg är planen att möjliggöra för lanseringar av kundcentrerade produkter, exempelvis ett lojalitetsprogram som belönar säker körning.

"Med detta partnerskap cementerar vi ytterligare vårt åtagande att vara en transparent, dynamisk och smidig försäkringspartner som alltid sätter trafiksäkerhet och olycksförebyggande i centrum. Genom samarbetet med Greater Than möter vi dessa mål då deras plattform både ger oss och våra kunder delad tillgång till unik riskinformation.”, – säger Darren Stoddart, Senior Fleet Underwriter på Zurich UK.

"Med siktet inställt på att utveckla nya skräddarsydda lösningar är vi angelägna om att utnyttja ny teknik för att bättre förstå vår kundbas. Risk- och prissättningsdata som vi nu får tillgång till ger oss helt nya möjligheter till att nå ut med nya roliga erbjudanden som dessutom ökar säkerheten för varje enskild kund.”, – Säger Paul Sykes, chef för Maintenance & Procurement på Onto.

Ontos flotta av elbilar skickar nu kördata till Enerfy AI via existerande hårdvara i bilarna. Enerfy AI omvandlar rådata från varje körning till värdefull information för Onto och Zurich.

"Vi är väldigt glada över att ytterligare vidga vårt partnerskap med Zurich genom samarbetet med det banbrytande bildelningsbolaget Onto. Vi ser fram emot att optimera deras elbilsflotta med nya affärsmöjligheter som hjälper dem att främja en säkrare och renare vägmiljö.”, – säger Johanna Forseke, CBO vid Greater Than.

About Onto

Onto was founded in 2017 by Rob Jolly, and provides an accessible way for motorists to drive electric cars. In the last four years, their new and innovative approach to car ownership has proved a hit with consumers. Since 2017, Onto has expanded rapidly and now accounts for close to 5% of all new UK electric vehicle registrations monthly. https://on.to/

About Zurich UK

Zurich UK provides a suite of general insurance and life insurance products to retail and corporate customers. We supply personal, commercial and local authority insurance through a number of distribution channels, and offer a range of protection, retirement and savings policies available online and through financial intermediaries for the retail market and via employee benefit consultants for the corporate market. Based in a number of locations across the UK - with large sites in Birmingham, Farnborough, Glasgow, London, Swindon and Whiteley - Zurich employs approximately 4,500 people in the UK.  https://www.zurich.co.uk/

About Zurich Globally

Zurich Insurance Group (Zurich) is a leading multi-line insurer that serves its customers in global and local markets. With about 55,000 employees, it provides a wide range of property and casualty, and life insurance products and services in more than 215 countries and territories. Zurich’s customers include individuals, small businesses, and mid-sized and large companies, as well as multinational corporations. The Group is headquartered in Zurich, Switzerland, where it was founded in 1872. The holding company, Zurich Insurance Group Ltd (ZURN), is listed on the SIX Swiss Exchange and has a level I American Depositary Receipt (ZURVY) program, which is traded over-the-counter on OTCQX. Further information about Zurich is available at www.zurich.com.

Eva Voors, Kommunikationsansvarig, Greater Than

Om Greater Than AB
Greater Than är ett Insurtech bolag som säljer en modell som med AI prissätter bilförsäkringar baserat på framtida skadekostnad per bil, som ersätter dagens premiemetod som bygger på en grupp försäkringstagares historiska skadestatistik. Baserat på Bolagets unika riskinsikter säljer företaget även digitala försäkringslösningar, lojalitetsprogram och andra produkter för ny mobilitet, som hjälper försäkringsbolag att öka lönsamheten, skapa nya affärer och kundlojalitet. I Greater Thans produktportfölj finns Enerfy Risk Portfolio Tracker, Enerfy Loyalty och Enerfy Insurance Products samt tjänster och appar för dynamisk prissättning för bildelning, bilflottor, uthyrning och gamifiering för förare. Greater Than samarbetar med globala försäkringsföretag som Zürich, MSIG, MS First Capital och TRYG. Greater Than är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. För mer info www.greaterthan.eu.

Darren Stoddart, Senior Fleet Underwriter på Zurich UK.
Paul Sykes, chef för Maintenance & Procurement på Onto.
Johanna Forseke, CBO Greater Than