Almedalsstipendiet 2016 går till Refugees Welcome Stockholm

Greatness PR tillkännager stolt Refugees Welcome Stockholm som mottagare av 2016 års Almedalsstipendium. Det är tredje året i rad som Greatness PR uppmärksammar en röst som behövs i Almedalen.

Refugees Welcome Stockholm bildades så sent som i somras, och har sedan dess engagerat ett stort antal människor med motivet att ge människor på flykt ett varmt och värdigt välkomnande. Genom stipendiet får organisationen en möjlighet att medverka under Almedalsveckan, en arena där Tina Morad, tror Refugees Welcome Stockholm kan fylla en funktion.

- Almedalsveckan samlar på många sätt Sveriges maktelit för möten och samtal. Refugees Welcome Stockholm har samlat ett engagemang till en nivå som många andra politiska organisationer bara kan drömma om. Att vi genom Greatness stipendium får möjlighet att delta i veckan innebär att vi kan sprida vår kunskap samtidigt som vi får komma i kontakt med andra samhällsengagerade.

- Syftet med Almedalsstipendiet är att förstärka viktiga men ibland svaga röster som behövs i Almedalen. Refugees Welcome Stockholm har gjort en fantastisk resa sedan de startade hösten 2015. Genom Almedalsstipendiet får de en chans att berätta om sitt viktiga arbete i vår tids kanske viktigaste fråga, säger Cecilia Wassaether, vd för Greatness.

Motivering:
I en tid när samhället polariseras och politiska företrädare tävlar i att ställa grupper mot varandra, sticker Refugees Welcome Stockholm ut som en kraft som förenar. Med engagemang som få, med en välkomnande attityd och med en förmåga att mobilisera civilsamhället i en utsträckning som väcker avund, har Refugees Welcome Stockholm visat att det inte behövs stora resurser för att göra ett stort avtryck.

Om Refugees Welcome Stockholm:
Refugees Welcome Stockholm är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars syfte är att hjälpa människor på flykt som kommer till Stockholm. Med hjälp av bidrag från privatpersoner och företag arbetar RWS för att ge dessa människor ett värdigt bemötande och den hjälp de behöver, både för stunden och på längre sikt.

Om Almedalsstipendiet:
Almedalsstipendiet instiftades av Greatness PR 2014. Stipendiet delas ut till företrädare för en röst som delvis eller helt saknas under Almedalsveckan. Stipendiaten får genom Greatness hjälp med att planera sin Almedalsnärvaro, tillgång till lokaler i Visby, förslag på samarbeten och sammanhang. Greatness medarbetare agerar mentorer för stipendiaterna.

Tidigare Almedalsstipendiater:

2015 Organisationen Brightful,
som hjälper unga att våga tro på och sträva mot sina framtidsmål. Läs mer på www.brightful.org

2014 Mediehuset Fanzingo, en oberoende professionell plattform för unga personer som vill nå ut med sina idéer och tankar: i radio, genom film, tv och i skrift. Läs mer på www.fanzingo.se