• Green Landscaping/

Green Landscaping Group fortsätter etableringen i Tyskland genom förvärv av Rainer Gartengestaltung & Landschaftsbau GmbH

24 oktober 2023, 15:25 CEST

Green Landscaping Group (Publ) förvärvar Rainer Gartengestaltung & Landschaftsbau, ett företag som tillhandahåller tjänster inom grönyteskötsel och finplanering för utomhusmiljöer i Bayern, Tyskland.

Rainer Gartengestaltung & Landschaftsbau grundades 2005 och drivs idag av grundaren Matthias Rainer tillsammans med 24 anställda. Bolaget har sin hemvist i Senden, Bayern, Tyskland och utför tjänster inom grönyteskötsel och finplanering för utomhusmiljöer kring Ulm och Stuttgart. Nettoomsättningen uppgick 2022 till cirka 3 miljoner euro med en vinstmarginal som översteg den för Green Landscaping Group.

- Med förvärvet av Rainer Gartengestaltung & Landschaftsbau tar Green Landscaping Group ytterligare ett steg in på den tyska marknaden. Vi är glada över att få välkomna Matthias Rainer med anställda till Green Landscaping Group. Rainer Gartengestaltung & Landschaftsbau är ett företag som levererar tjänster av hög kvalitet med ett starkt kundfokus, imponerande lönsamhet, och sund företagsamhet. En mycket god företagskultur har gjort företaget till vad det är idag och det är viktigt för oss att den starka kulturen kvarstår. Vi ser stora möjligheter att knyta fler framstående bolag till oss och med Matthias ombord så stärker vi vårt nätverk ytterligare på den tyska marknaden, säger Stephan Stieglauer, Regionchef Tyskland, Green Landscaping Group.

- Jag har med intresse följt Schmitt & Scalzos anslutning till Green Landscaping Group och har genom givande samtal med båda lärt känna Green Landscaping Groups affärsfilosofi. Det känns helt naturligt för mig att ta det här steget, samtidigt som jag kan fortsätta att utveckla bolaget som jag själv vill och vårda vår företagskultur. Jag ser fram mot att bli en del av en grupp med framgångsrika entreprenörsledda utemiljöföretag i Tyskland, säger Matthias Rainer, grundare och VD, Rainer Gartengestaltung & Landschaftsbau.

Green Landscaping Group förvärvar 100 procent av aktierna i Rainer Gartengestaltung & Landschaftsbau GmbH med omedelbart tillträde. Förvärvet finansieras kontant och genom apportemission av nyemitterade aktier i Green Landscaping Group.

Styrelsen har därför, inom ramen för bemyndigandet från årsstämman den 17 maj 2023, beslutat att emittera 110 517 aktier i Green Landscaping Group, riktade till säljaren av Rainer Gartengestaltung & Landschaftsbau. Det motsvarar en utspädning på 0,19% procent av aktiekapitalet och rösterna i Green Landscaping Group. Det totala antalet aktier i Green Landscaping Group uppgår till
56 695 771 aktier efter emissionen. Den tidigare ägaren av Rainer Gartengestaltung & Landschaftsbau är nu aktieägare i Green Landscaping Group AB.

Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2023, klockan 15:25 CEST.

För ytterligare information, kontakta:
Magnus Larsson, Head of Investor Relations, Green Landscaping Group AB
+46 70 270 52 83, magnus.larsson@glgroup.se

Stephan Stieglauer, Regionchef Tyskland, Green Landscaping Group

+49 151 5046 3119, Stephan.stieglauer@greenlandscaping.de

Green Landscaping Group AB (publ) är ett hem för entreprenörer. Verksamheten spänner över områdena finplanering och anläggning, grönyteskötsel och underhåll, samt väg- och vintertjänster. Koncernen har drygt 2 000 anställda och nettoomsättningen uppgår till cirka 4,8 miljarder kronor. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm med ticker GREEN. För mer information besök www.greenlandscaping.com

Rainer Gartengestaltung & Landschaftsbau GmbH grundades 2005. Företaget tillhandahåller tjänster inom grönyteskötsel och finplanering för utomhusmiljöer i Bayern, Tyskland. Företaget har en omsättning på cirka 3 miljoner euro och har 24 anställda. För mer information besök https://www.garten-rainer.de/