Report this content

Sustaintech-bolaget, SustainaSearch, tecknar avtal med den hållbara marknadsplatsen Green Little Heart avseende hållbarhetsjämförelsetjänsten SustainaIndex. Hållbar konsumtion och modebranschens behov av omställning har aldrig varit hetare och efterfrågan ökar globalt från konsumenter som vill göra mer hållbara val. Green Little Heart möter den efterfrågan och erbjuder gröna, hållbara och medvetna val, vilket gjorde det naturligt för dem att vilja använda sig av SustainaIndex. Som extern och opartisk är SustainaIndex en trovärdig och kostnadseffektiv lösning som gör det möjligt för företag att stärka sitt varumärke genom att möta morgondagens krav på hållbarhet och transparens redan idag.

För att möta kundernas förväntan på mer hållbarhet är det vanligt att modeföretag pratar om hållbara val antingen genom egna märkningar eller genom att lyfta fram enskilda hållbara kollektioner. Problemet är att egna märkningar inte går att jämföra mellan varumärken och trovärdigheten kan variera.

– Vi funderade länge på att utveckla ett eget hållbarhetsindex för att ge våra kunder tydligare vägledning, men när vi fick höra talas om SustainaSearch och deras tjänst SustainaIndex var det självklart för oss att vända oss till dem. Vi tycker också det är bra att det är en tredje part som är med och granskar. Det stärker våra egna bedömningar och kontroller, säger Therese Lundquist, VD Green Little Heart.

SustainaSearch tillhandahåller en opartisk, bedömningstjänst utvecklad i samarbete med forskare inom textil och hållbarhet, där alla varumärken värderas utifrån samma premisser. SustainaIndex, som lanserades i juni 2021, omvandlar komplex data till förståelig information och gör det enklare för kunderna att göra mer hållbara val. Utöver att titta på klimatpåverkan av en produkt så vägs även andra parametrar in såsom social hållbarhet och nivåer av återbrukat material.

– Det finns en tydligt uttalad efterfrågan av en oberoende och enhetlig jämförelse i branschen och hos konsumenterna, men det har inte funnits någon självklar aktör på marknaden. SustainaSearch fångade upp behovet och har utvecklat en tjänst med potential att bli global standard, säger Inger E Pedersen, VD och medgrundare av SustainaSearch.

– SustainaIndex hjälper företag att kommunicera med sina kunder, samtidigt som det kan vara en vägledning i det fortsatta hållbarhetsarbetet. Det stärker företagens varumärken och ger dem ett nyckeltal att kunna jobba vidare med hållbarhetsarbetet, ett nyckeltal som direkt går att jämföra med andra i branschen, fortsätter Inger E Pedersen.

SustainaIndex kommer inledningsvis att finnas tillgänglig på utvalda varumärken hos Green little heart och gör det enklare för deras kunder att göra se hållbarhetsbedömningen av produkterna. Målsättningen är att hela sortimentet skall hållbarhetsrankas/jämföras av SustainaIndex. –SustainaSearch och Green little heart drivs av samma mål och vision, att bidra till en omställning mot hållbar konsumtion och produktion. Både genom att hjälpa företag att kommunicera hållbarhet och hjälpa konsumenterna att kunna göra mer hållbara val. Vi är stolta över att gå in i detta samarbete för förändring, avslutar Inger E Pedersen.

Therese Lundquist
CEO & Founder
therese.lundquist@greenlittleheart.com

Din hållbara och etiska galleria – för inspiration, kunskap, community och medveten shopping!

Vi på Green Little Heart vill möjliggöra fler gröna, hållbara och medvetna val. Att leva hållbart är att ta stort ansvar. Green Little Heart är en marknadsplats där vi samlar kunskap, inspiration, community och shopping -för att göra det enklare för dig att leva och handla mer hållbart. Med ökad kunskap skapar du utrymme för fler medvetna val i din vardag. Vår vision är att alla, med glädje och stolthet, ska ta många gröna steg mot en hållbar vardag. Det kommer att göra en stor skillnad för våra djur, vår planet och för oss som människor. Vi har samlat etiska, hållbara och naturliga produkter som tillverkas av varumärken som gör gott för människor, djur och planeten; kläder, skor, accessoarer, skönhetsprodukter, vackra saker till ditt hem, hälsoprodukter och mycket mer, allt tillverkat av medvetna varumärken som betalar rättvisa löner, använder miljövänliga metoder och säkerställer att inga djur på något sätt far illa. Ett ytterligare lager vi har är även att de varumärken som säljer på Green Little Heart, är Pro Choice, Body positive, Pro Feminine och Pro Diversity. Ingen kan göra allt – men alla kan göra något!

Snabbfakta

SustainaSearch tecknar avtal om hållbarhetsindex med marknadsplatsen Green Little Heart Sustaintech-bolaget, SustainaSearch, tecknar avtal med den hållbara marknadsplatsen Green Little Heart avseende hållbarhetsjämförelsetjänsten SustainaIndex. Hållbar konsumtion och modebranschens behov av omställning har aldrig varit hetare och efterfrågan ökar globalt från konsumenter som vill göra mer hållbara val. Green Little Heart möter den efterfrågan och erbjuder gröna, hållbara och medvetna val, vilket gjorde det naturligt för dem att vilja använda sig av SustainaIndex. Som extern och opartisk är SustainaIndex en trovärdig och kostnadseffektiv lösning som gör det möjligt för företag att stärka sitt varumärke genom att möta morgondagens krav på hållbarhet och transparens redan idag

Citat

Therese Lundquist