EU:s fruktstöd införs i Sveriges skolor från hösten 2025

Report this content

Från och med läsåret 2025/2026 planerar Sverige att tacka ja till fruktstödet, det EU-stöd som innebär att svenska skolelever tilldelas EU-finansierad frukt i skolan.
– Förslaget om fruktstöd till skolan innehåller flera viktiga punkter, där den mest glädjande är att det innebär mindre krånglig administration – och därmed mer frukt till Sveriges skolelever, säger Picadelis och Greenfoods VD David von Laskowski.

Nyligen redovisade Jordbruksverket sitt förslag på hur man kan röja hindren som gjort att Sverige envist tackat nej till fruktstödet under många år. Förslaget innebär i korthet att:

• … fruktstöd införs från och med läsåret 2025/2026.
  • … administrationen för fruktstödet inkluderas i det befintliga EU-finansierade mjölkstödet, men har en egen pott med pengar.
  • … förskoleklass till år 9 kan få stödet, som omfattar klassikerna äpple, banan, päron och citrus.
  • … utdelningen av frukt ska ske under minst två veckor av läsåret.
  • … den administrativa bördan för skolan blir mindre vilket ger mer frukt till eleverna.

Greenfood har drivit frågan att Sverige bör tacka ja till det hittills outnyttjade fruktstödet under en längre tid, och VD David von Laskowski är och har varit en aktiv röst i debatten om stödet. Representanter från Greenfood har också deltagit i de diskussioner som föregått Jordbruksverkets rapport och det nya förslaget.

Bakom Greenfoods arbete ligger övertygelsen om skolans roll för att befästa hälsosamma vanor tidigt. I skolan möts alla elever över samma måltid, det blir en chans för de elever som inte har tillgång till hälsosam mat hemma att få bli mätta på näringsrik och varierad kost, frukt och grönt.

Uppdraget och förslaget om införandet av fruktstödet kommer i en tid där det ekonomiska läget gör att en femtedel av svenskarna väljer bort frukt och grönt för att spara pengar. Under det senaste året har skolrestaurager runt om i landet larmat om att eleverna är hungrigare, äter allt större portioner och att det blir svårare att tillgodose behoven när lunchbudgeten äts upp av inflation och stigande matpriser. Dessutom erbjuder bara var tionde skola idag frukt till eleverna. I stället uppmuntrar nära hälften av högstadieskolorna ungdomarna att själva ta med frukt trots att skolan enligt lag ska vara avgiftsfri.

– Fruktstödet är långt ifrån allt som krävs. Men även om stödet inte räcker till utdelning av frukt i skolan under hela året så är vi glada att Sverige nu tackar ja till det öronmärkta fruktstödet. Det är en investering i de svenska barnens hälsa och ett litet steg i rätt riktning för den svenska folkhälsan, säger David von Laskowski.

Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK och koncernen har närmare 1+00 anställda. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.