Aktivister dumpar 18 ton kol framför Rosenbad i Stockholm

Ett trettiotal aktivister från Greenpeace levererade idag 18 ton tyskt brunkol till statsminister Fredrik Reinfeldts arbetsplats, Rosenbad i Stockholm. Aktivisterna uppmanade Fredrik Reinfeldt att ta ansvar för de svenska koldioxidutsläppen utomlands, genom att stoppa Sveriges kolkraftverk.

- Just nu råder ett fatalt dödläge i de internationella klimatförhandlingarna. Världen är i desperat behov av länder som visar att det går att ta ansvar för sin del av klimatförändringen. Om EU:s ordförande Fredrik Reinfeldt meddelar omvärlden att han har instruerat sitt statliga energibolag att sluta investera i kolkraft, kan det bidra till att bryta dödläget, säger Anders Hellberg, talesperson i klimatfrågor på Greenpeace. Lasten på 18 ton brunkol är lika mycket som Vattenfall förbränner var tjugonde sekund i kraftverket i tyska Jänschwalde. Sammanlagt har statliga Vattenfall skaffat sig tolv stora kolkraftverk i Tyskland, Polen, Holland och Danmark under de senaste nio åren. Dessutom byggs eller planeras ytterligare sex. Detta uppmärksammade Greenpeace aktivister genom att bära skyltar med namnen på de största kolkraftverken. - Vi är här för att göra Sveriges klimatbrott i Europa synligt för politikerna och för svenska folket. Varje år släpper statliga Vattenfall ut 100 miljoner ton koldioxid – det är dubbelt så mycket som hela Sverige som land släpper ut. Om Fredrik Reinfeldt ska kunna visa ledarskap i klimatfrågan, måste han se till att Vattenfall förbjuds att investera i kol, säger Anders Hellberg. Med bara 39 dagar kvar till FN:s klimattoppmöte i Köpenhamn är det många som oroar sig för att världens länder inte ska lyckas enas om ett avtal som verkligen räddar klimatet. Greenpeace uppmanar regeringscheferna i alla världens länder att bege sig till Köpenhamn i december och göra sitt yttersta för att klimattoppmötet ska bli den historiska vändpunkt som så många hoppas på. - Det blir absurt när Fredrik Reinfeldt kritiserar Kinas kolinvesteringar, samtidigt som hans eget energibolag storsatsar på kolkraft i Europa. Ett stopp för Vattenfalls investeringar i kolkraft skulle sända en enormt viktig signal till omvärlden om att EU:s ordförandeland tar klimatfrågan på fullaste allvar, säger Anders Hellberg. Högupplösta bilder: https://info.greenpeace.se/album/a_mediarelease/index.html

Taggar: