Greenpeace stängde ned Vattenfalls huvudkontor

Ett trettiotal Greenpeace-aktivister från Sverige, Finland, Norge, Danmark, Polen och Tyskland stängde idag ned Vattenfalls huvudkontor i centrala Stockholm. Aktivisterna kräver att den ansvariga ministern, Maud Olofsson, i samband med Vattenfalls årsstämma imorgon gör klart att det statliga bolaget måste gå från satsningar på kol- och kärnkraft till satsningar på förnybar energi.

”De globala klimatförändringarna är det största hot som mänskligheten ställts inför. Eftersom vår ansvariga minister, Maud Olofsson, inte gör sitt jobb och agerar mot Vattenfalls miljöbrott, så gör vi det”, säger Ludvig Tillman, talesperson i energifrågor på Greenpeace. Regeringen har fått massiv kritik för att Vattenfall de senaste åren konsekvent satsat kring 80 procent av sina medel på kol- och kärnkraft. I höstas lovade Maud Olofsson återigen bot och bättring. Men det nya förslaget till ägardirektiv, som kom i slutet av mars, innehåller inga explicita krav på en omställning från kol- och kärnkraft till förnybar energi. ”Trots Maud Olofssons löften om förnybart leder hon konsekvent Sverige i fel riktning. Maud måste fråga sig om hon vill bli ihågkommen som den minister som lät bli att agera mot Vattenfalls miljöbrott, eller som den som hjälpte Sverige och Europa i rätt riktning, mot 100 procent förnybar energi”, säger Ludvig Tillman. Aktivisterna planerar att stanna fram till Vattenfalls årsstämma imorgon, då de lämnar över ansvaret för att stoppa Vattenfalls miljöfarliga verksamhet till näringsminister Maud Olofsson. ”Som Europas femte största elbolag skulle statliga Vattenfall kunna vara Sveriges mest kraftfulla verktyg i kampen mot klimatförändringarna. Maud Olofsson har haft över tre år på sig att påbörja den nödvändiga omställningen av Vattenfall. Men istället för satsningar på modern, hållbar energiteknik riskerar vi nu att Vattenfall bygger nya kärnreaktorer i Sverige och ännu fler kolkraftverk utomlands”, säger Ludvig Tillman. Kärnkraftbolagen planerar att bygga nya kolkraftverk även i Finland. Bland andra har Pohjolan Voima planer att bygga en enhet på 500 megawatt i Mussalo i Kotka. Kraftverket skulle använda kol som huvudbränsle. Bilder från demonstrationen i Stockholm: https://info.greenpeace.se/a_mediarelease/?openfolder=100428_Sweden_Stockholm_Energy_Demo

Taggar: