Grimaldi Industri förvärvar dokumenthanteringskoncernen Plockmatic Holding

Report this content

Grimaldi Industri har tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i Plockmatic Holding AB från de tidigare ägarna Terje Söderberg och riskkapitalbolaget 3i Group. Plockmatic levererar avancerad dokumenthanteringsutrustning till skrivare/kopiatorer. Ca 80 % av försäljningen sker till OEM-kunder som Xerox, Ricoh, Pitney Bowes, OCE och IBM. 20 % av försäljningen sker via ett 50-tal distributörer runt om i världen.

Plockmatic, med säte i Stockholm och dotterbolag i Riga, Lettland, grundades 1974 av Terje Söderberg som fram till i dag ägt 70 % av företaget. Plockmatic-koncernen har idag 130 anställda och omsatte 209 MSEK under 2004 med en rörelsevinst på 13 MSEK. Plockmatic kommer att drivas vidare av nuvarande VD Jan Marstorp och hans ledningsgrupp och med Salvatore Grimaldi som styrelsens ordförande. Salvatore Grimaldi kommenterar förvärvet: ”Plockmatic passar bra in i Grimaldi Industrikoncernen där vår målsättning är att utveckla bolag som är eller har möjligheten att bli världsledande inom en väldefinierad nisch. Vi har en stark tro på Plockmatic och dess anställda och ser fram emot att utveckla bolaget vidare. Under de närmaste åren är målsättningen att växa kraftigt genom lanseringar av nya produkter och genom en intensifierad bearbetning av de stora internationella kunderna.” Om Grimaldi Industri -koncernen Grimaldi Industri AB ägs av Salvatore Grimaldi. Koncernen hade 2004 en omsättning på 2,700 MSEK och ca 1,700 anställda. Ca 85 % av försäljningen sker utanför Sverige. I koncernen ingår bl.a. följande företag: - Cycleurope koncernen (en av Europas ledande cykeltillverkare med varumärken som Bianchi, Gitane Crescent, Monark och DBS) - Monark Exercise (världsledande på test-, tränings- och transportcyklar) - Karlsson Spools (världsledande på kolvar till hydraulventiler) - Grimaldis Mekaniska Verkstad (slipning och skärande bearbetning) - Alpha Sweden (maskiner som tillverkar CD- och DVD-skivor) - Contento (e-learning) Grimaldi Industri har också större ägarandelar i bolagen 3nine (luftrening) och Pricer (elektroniska pris- och informationssystem, ESL) samt fastigheter och kapitalförvaltning. För ytterligare information kontakta Salvatore Grimaldi, VD Grimaldi Industri AB eller Martin Sandgren, projektledare på Grimaldi Industri AB på telefon 08-544 044 10.