Delårsrapport, 2:a kvartalet 2015

Report this content

Gripen Oil & Gas AB (publ) (GOG), verksamt inom prospektering och utvinning av olja och gas i Sverige, publicerar härmed en operationell och finansiell rapport för det andra kvartalet 2015 som avslutades den 30 juni:

Finansiell sammanfattning:

• Koncernen har inga intäkter att rapportera under det andra kvartalet och de första sex månaderna av 2015, resultat efter skatt för det andra kvartalet uppgick till -1,0 MSEK (-1,2) och resultatet per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,01).
  • Resultat efter skatt för koncernen under det första halvåret 2015 uppgick till -1,9 MSEK (-2,1) och resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,02)
  • Likvida medel uppgick till 1,8 MSEK (10,1) vid utgången av juni 2015.
  • Bolagets kapitalförbrukningstakt har sänkts avsevärt under det andra kvartalet.

Operationell sammafattning:

De rådande marknadsförhållandena inom olje- och gasindustrin är utmanande då råvarupriserna ligger kvar kring sin lägsta nivå på många år. GOG har anpassat sig till marknadsklimatet och valt att minimera utgifterna för att i större utsträckning bevara bolagets nuvarande kapitalbas. Bolaget har därmed minskat prospekteringsaktiviteterna för 2015 men har, trots den senaste tidens utmanande marknadsförhållanden, valt att genomföra nödvändigt arbete i syfte att effektivt kunna fullfölja bolagets prospekteringsprogram så snart förutsättningarna förbättras.

Kollapsen i olje- och gaspriser erbjuder GOG möjligheter då det är många företag som är tvingade att sälja olje- och gastillgångar pga av bristande finansiering och svaga balansräkningar. GOG har aktivt granskat ett antal producerande projekt som är ute till försäljning under andra kvartalet. Bolaget har genomfört omfattande kommersiell och teknisk analys för att identifiera de i nuläget mest attraktiva producerande projekten som är till salu. Utöver arbetet med att granska olika projekt har bolaget framgångsrikt förhandlat fram förutsättningar för att finansiera eventuella förvärv.

Bolaget har tagit ett stort steg avseende tidigare geografiskt fokus genom att ansöka om 4 250 km2 offshore-licenser i Litauen. Intresset för de litauiska licenserna, vilka bolaget ansökt om, förstärktes genom att det stora ryska olje- och gasbolaget, Lukoil, i juni 2015 rapporterade om betydande upptäckter i Kaliningrad. Lukoils licenser gränsar till de licensområden som GOG ansökt om.

1. Östergötland
Analysen av resultat från genomförda långtidstester är pågående. Detta arbete kommer att användas för att utforma och genomföra ett planerat pilotprojekt om 10 produktionsbrunnar förutsatt att bolaget erhåller nödvändiga tillstånd.

2. Gotland
Gotlands kommun har gett GOG tillstånd att genomföra borrprogram på Gotland.

3. Litauen
GOG har lämnat in en ansökan omfattande 4 prospekterings- och produktionslicenser offshore i Litauen. Tillstånden omfattar cirka 4 250 km2 i vattendjup om 10-120 m. Det arbete som redan utförts av den litauiska geologiska undersökningsmyndigheten har identifierat 20-30 prospekt med potentiella reserver om 20-60 miljoner fat olja i varje prospekt.

4.Nya affärsmöjligheter
Bolaget arbetar aktivt med systematisk gallring och utvärdering av potentiella nya affärsmöjligheter avseende offshoreprojekt i Nordsjön och onshoreprojekt i övriga Europa.

Revisorsgranskning

Denna delårsrapport har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer.

Kommande rapporttillfällen

Q3 och delårsrapport 9 månader 2015: 21 november 2015