Ny ekologisk helsvensk vodka; Kanon Vodka och Gripsholm Vodka– vill skapa en ekologisk dryckeskultur

Report this content

Den 29 september lanseras svenska ekologiska vodkasorterna; Kanon Vodka (lätt och fruktig) och Gripsholm Vodka (len och brödig). På Sveriges största ekologiskt certifierade destilleri; Gripsholm Destilleri, sker produktionen ekologiskt i alla led. Målet är att med de två smakrika vodkasorterna stärka svensk spritproduktion och skapa en ekologisk dryckeskultur – ska bli naturligt att njuta svensk ekovodka i drinkar.

” Ekologiska drinkar med närproducerad helsvensk ekovodka, så ska det se ut på barer, restauranger och i svenska hemmen, säger Andreas Johansson vd Kanon AB. Ekologisk mjölk har funnits i evigheter, nu är det dags att införa ekovodkan. En god vodka i sig är en njutning, att sedan hela produktionsledet är ekologiskt och att den oavkortat sker i Sverige skapar även arbetstillfällen till regionen. Samtidigt som svensk fullskalig ekologisk spritproduktion stärker musklerna får vi helt enkelt två gröna vinnare med eftersmak av gott samvete”. Hela produktionskedjan ekologisk Gripsholm Destilleri i Åkers Styckebruk har anor tillbaka 1500-talet där kanoner och vodka levde i en spännande symbios. Nu utgör Gripsholm Destilleri, Sveriges största ekologiska destilleri. Certifierad både enligt EU-krav och NOP, Amerikanska jordbruksverkets National Organic Program, som har ännu hårdare krav än EU:s regelverk och svenska KRAV. Buteljeringen sker på nyförvärvade Malmköpings Nya Spritfabrik. • Destilleriet har egna kontrakterade bönder i Mälardalsområdet som odlar vete och råg enligt EU:s eller NOP:s krav för ekologisk odling. • Inga miljöskadliga ämnen används sedan i processen för tillverkning av vodkan. Exempelvis är inte enzymer genmodifierade, inga icke godkända tillsatser får användas • Hela anläggningen måste renas efter destillering av konventionell produkt för att försäkra att ingen kontaminering sker. • Det vatten som används i tillverkningen kommer från den egna källan vid Åkers Styckebruk och vid buteljering används källvatten från anläggningen i Malmköping, allt för att undvika onödiga transporter vid buteljeringsfasen. • Flaskorna är gjorda av återvinningsglas och kork kan källsorteras. • Färgen på etiketter är fri från bly och miljöfarliga ämnen. • Alla biprodukter som blir över från tillverkningen omvandlas senare till endast biogas eller återanvänds inom andra industrier. ”Den helt ekologiska produktionen känns igen i smaken, vilket du märker bäst om du testar dessa två nya vodkasorterna mot redan befintliga. Kanon Vodka är lätt och fruktig med värmande konjakskänsla och Gripsholm Vodka ger en kraftfullare brödig smak med len karamellartad eftersmak. Risken är väl att det är svårt att hitta just en favorit”, avslutar Andreas Johansson. Fakta: Kanon Vodka är gjord på 100 procent ekologisk vete. Den har en lätt och fruktig smak med en värmande konjakskänsla till skillnad från den klassiskt brännande smaken. Gripsholm Vodka tillverkas på en blandning av ekologisk råg och vete, där rågen ger en kraftfullt brödig smak men samtidigt lenhet från vetet. Eftersmaken har inslag av karamell och stannar gärna kvar i gommen utan att sticka i halsen.