Nya ekologiska cocktails med svenska smaker – nu tillgängligt för alla: Gripsholm Destilleri i samarbete med Vassa Eggen

Report this content

I samarbete med Vassa Eggens bartenders, Andreas Hult och Love Sjögren, har Sveriges största ekologiska destilleri, Gripsholms Destilleri, skapat en helt ny linje ekologisk cocktails med två helsvenska vodkasorterna; Kanon Vodka och Gripsholm Vodka, som bas. Smakerna som bjuds varierar från enklare ekologisk sommarbål till avancerade cocktails med spännande smakupplevelser. Rena smaker med stänk av svensk kultur och genomgående närproducerade råvaror enkla att finna i närmste matbutik, gör det möjligt för alla att bjuda på eko-cocktails för alla tillfällen. Oavsett om partyt är hemma, på kontoret eller i baren.

” Äntligen finns det en bra basprodukt att bygga ekologiska drinkar med, säger Love Sjögren, bartender på Vassa Eggen. Redan för ett år sedan föddes en tanke om att göra ekologiskt i barmenyn, men då fanns ingen bra bassprit tillgänglig. Med de två helsvenska vodkasorterna Kanon Vodka och Gripsholm Vodka som bas, blev vi som tokiga och kreerade fram en linje med eko-cocktails, som andas svenskt men ändå fungerar utmärkt för en internationell arena. ” Det ska inte vara krångligt att göra helt ekologiska drinkar, flikar Andreas Hult, bartender, Vassa Eggen, in. Därför har en annan grundfilosofi varit att alla ingredienser är närproducerade och går att hitta i sin närmaste matbutik. Exempelvis använder vi koncentrerad ekologisk saft som är urgott och enkelt att hitta, istället för eko-likör, något som ofta är svårt att få tag på. Vårt koncept vänder sig till alla som uppskattar fina, svenska råvaror, kvalitet och goda drinkar med smakupplevelser utöver det vanliga”. Nio spännande drinkar Sammanlagt har nio helt ekologiska drinkar tagits fram, alltid med de två nya helsvenska vodkasorterna; Kanon Vodka och Gripsholm Vodka som bas. Då vodkasorterna, som har anor till 1500-talet, har två helt olika smakkaraktärer bjuder också smakupplevelsen av de nya ekologiska drinkarna på något utöver det vanliga. Kanon Vodka, som är lätt och fruktig sprider sin speciella karaktär över drinkarna; Ginger Cocktail; med smak en spännande kombination av lime och ingefära. Razors Edge; är en ljuvlig smakupplevelse av rabarberpaj med vaniljglass. Mzungu; blandar ekologisk vanilj med blåbär och lime. Rhuburbia; en fräsch och läskande sommarbål. Black Pete; där svarta vinbär sätter tonen. Gripsholm Vodka, som är mer len och brödig har istället inspirerat drinkarna; Asian Spring, där ingefära och fläderblomssaft smälter Sverige och Asien samman. Wisby-02; är en hymn till Gotland och smakar äppelpaj med kanel. Zinger; utmanar smaklökarna med ekologiska cocktailtomater, citron, salt och honung. Smokey; är favoriten för alla som gillar rökta smaker, med ekologisk Lapsang te, citron och röd grapefruktjuice. ”Vi vill implementera ekologisk drinkkultur på krogarna men också göra den tillgänglig för alla, säger Kristian Mirsch, marknadschef på Gripsholms Destilleri. En god vodka i sig är en njutning, men förhoppningsvis får alla nu upp ögonen för hur smidigt och enkelt det är att göra ekologiska drinkar på helsvenska närproducerade råvaror. Gröna vinnare med smak av gott samvete”. Se pressbilaga för detaljerade recept. Högupplösta bilder finns att ladda ned på www.gripsholmdistillery.com/press Systembolagets beställningsnummer: Kanon Vodka 86408 Gripsholm Vodka 86705