• GRITNEST/

GRITNEST gör fotbollsspelare bättre och nyanställer för att möta behovet från spelarna

Report this content

Den svenska fotbollen växer och med den växer även behovet av individanpassad fysträning för fotbollsspelare. Individuell träning ökar tillfredställelsen och motivationen för spelaren och genom att bygga inifrån och ut får vi bättre, mer hållbara spelare – både fysiskt och mentalt. Skadefria, väl förberedda spelare får också, kort sagt, ett högre värde då dagens klubbar vill ha hållbara spelare till sina lag.

- Vi vill förändra fotbollsspelarens beteende och få honom eller henne att tänka individuellt på rätt sätt, även om man spelar i ett lag. Spelarna behöver lära sig att de äger sitt öde, om de vill bygga en professionell karriär. Min upplevelse är också att det finns ett stort behov av att träna individuellt hos spelarna själva, säger Katarina Waldenström, VD på GRITNEST.

Idag utgörs ofta spelarens träning endast av den träning som sker med laget. Många gånger ser träningen likadan ut oavsett individens olika förutsättningar och spelpositioner och det åligger spelaren själv att hitta sin egen väg. Här möter GRITNEST upp spelaren, oberoende var på sin resa han eller hon befinner sig. GRITNEST-tränarnas expertis erbjuder spelaren möjlighet till en individuell träningsplan, framtagen i samklang med lagträningen och den specifika tidpunkten under säsong. På så sätt minskar risk för skador, spelaren ökar sin egen motivation till att bli bättre, samt att spelaren ökar sitt marknadsvärde. Idag är individuell träning en hygienfaktor om en fotbollsspelare ska kunna livnära sig på sin sport.

- Många spelare vittnar om att i en miljö där man tränar själv och inte med sin klubb ökar känslan av att ”fritt” ta in, ställa frågor och att våga göra fel och allt det där leder till stor utveckling som sedan tas med in i lagträning och matchspel, säger Katarina.

”Vi nyanställer för att möta kommande behov”

GRITNEST Sport Club växlar upp och, för att på sikt bli en faktor i svensk fotboll och vara med att bidra med bättre och mer hållbara spelare, anställs 3 personer.

- Vi har insett värdet av att ha riktigt duktiga coacher på plats i den fysiska anläggningen. Coacher som är professionella och som verkligen ”connectar” med spelaren. Det ger den största utvecklingen hos spelaren och tryggheten det skapar är grunden för framgång, säger VD Katarina Waldenström.

GRITNEST satsar därför stort och rekryterar två coacher; Yasin Merzoug och Christian Koutras. De har lång erfarenhet av livet som professionell idrottare, både i Sverige och internationellt, och vet vad som krävs men också vad som kan hända på vägen under idrottskarriären. Yasin har 12 års erfarenhet som tränare och PT och Christian 6 år. Mellan sig har de tränat flertalet kända fotbollsspelare i allt från U19 och Allsvenskan till Premier League. Under sommaren anställdes även Linn Andersson som, med 20 års erfarenhet från näringslivet, ska bidra till att GRITNEST växer under strukturerade former.

- Det är otroligt roligt och nödvändigt att få in Yasin och Christian hos oss som representerar och bygger vår kärnverksamhet. Med den expertis som Linn också representerar kommer vi på bästa sätt möta upp det behovet som successivt ökar hos spelare. Även trycket från partners som vill vara med på vår resa ökar, säger Sophie Wachtmeister, Head of Sales på GRITNEST.

Katarina Waldenström, CEO / Founder
Sophie Wachtmeister, Head of Sales / Founder