Pressmeddelande 2010-11-30 ​I jul leker barnen för en hållbar miljö

Report this content

I jul är ekologiska och miljövänliga julklappar hetare än någonsin. Det nystartade företaget Gro Leksakers pussel ”En bättre värld” är inte bara av miljövänligt material utan lär också barn om miljö och hållbarhet.

I jul väntas svensk handel slå nya rekord och ekotrenden är större än någonsin. För medvetna föräldrar finns ett antal leksaker i miljövänliga material redan på marknaden men konceptet ”miljöutbildande leksaker” är något nytt.

– Jag tror på att ge barn möjligheten att lägga grunden för en hållbar livsstil. Leksaker kan påverka barns sätt att tänka och agera och det gav mig idén till pusslet. Det känns kul att kunna erbjuda en produkt som gynnar såväl föräldrar, deras barn och miljön såhär i juletid, säger Patricia Rawecka, grundare till Gro leksaker.

Patricia är en ung entreprenör som förverkligade sin idé om miljöutbildande leksaker efter att hon vunnit tävlingen Playing for Change, som drivs av Kinneviksbolagen och Hugostenbecks stiftelse. Hennes första produkter har precis kommit ut på marknaden med gott mottagande och fler produkter väntas inom kort.

– Med Gro Leksaker vill jag vara med och bidra till ett mer hållbart samhälle. Jag tror verkligen att det är möjligt då man har barns lek och vetgirighet som utgångspunkt, säger Patricia Raweka.

Gro Leksakers pussel passar för barn mellan 4-8 år, finns i flera motiv och säljs på Åhléns samt på webben:  http://www.groleksaker.se/ Ett pussel kostar 129 kronor och ett paket med tre olika pussel kostar 300 kronor.

För mer information kontakta gärna:
Liss Buckhöj, 070-6603905, lissbuckhoj@strandberghaage.se

Gro leksaker är ett svenskt varumärke som gör miljövänliga och närproducerade leksaker, som lär barn om miljö på ett enkelt sätt!

”Vi vill ge barn chansen att genom lek lägga grunden för en hållbar livsstil som gynnar dem, omvärlden och eftervärlden”

Taggar: