Nya sorters groddar och skott

8 oktober 2012.

En mängd nya sorters groddar och skott har kommit ut på marknaden. Några av nyheterna är groddar med lakritssmak eller knallröda rödbetsgroddar som kan användas i salladen eller på mackan. Nyheterna presenteras onsdagen den 10 oktober på Nyttogrönt AB, Munka Ljungby i Skåne.

På plats medverkar Karin Jonsson, näringsfysiolog som presenterar en ny analys om solrosskott och ärtskott. En analys som bland annat visar att innehållet av olika vitaminerna och mineralerna, bl a vitamin B9 (folat) och C-vitamin, i hundra gram groddar eller skott, tillsammans med en varierad och balanserad kost, bidrar till flera nödvändiga funktioner i kroppen

På pressträffen medverkar även TV kocken Rickard Nilsson, som berättar om nya inspirerande maträtter med skott och groddar som tema. Rickard Nilsson som var Nordisk Mästare 1996 och Europa Mästare 1998 har gjort nya recept på olika groddar och skott produkter som visar oss hur vi kan använda dessa produkter för att få variation, färg och smak i maten.

Välkomna till pressträff onsdagen den 10 oktober kl 10.00 till Nyttogrönt AB
Adress: Mästaregatan 1, 266 32 Munka-Ljungby
GPS koordinater RT90: 6229347 1271738

Information om groddar och skott

Svenska groddar och skott skördas för hand och levereras färska 6 dagar i veckan året om i Sverige. De svenska grodd och skottodlarna odlar tillsammans ca 20 sorters groddar och skott både till restauranger, storkök och via detaljhandeln till konsumenterna. Den svenska produktionen av skott och groddar är certifierad av Svenskt Sigill och många produkter är ekologiska, certifierade av KRAV.

Pressträffen i samverkan:
Nyttogrönt, Munkagrodden, Grogården och Nylands Gröna Linje

Cynthia Andersson Nyttogrönt AB
E-post  nyttogront@gmail.com

GRÖNA NÄRINGENS RIKSORGANISATION - GRO är en branschorganisation för svenska producenter av potatis, grönsaker, frukt och bär samt prydnads- och plantskoleväxter. Ca 1000 medlemmar samt deras försäljningsorganisationer är anslutna till GRO. GROs arbete bedrivs dels genom sektioner, indelade efter produktionsinriktning, och dels genom LRF (Lantbrukarnas Riksförbund).