• Grohe/

GROHE attackerar det nya året med en förstärkt organisation på den svenska marknaden

Report this content

Johan Kling blir ny Country Manager för GROHE, och med sig i teamet får han Marketing Manager Caroline Holmgren. Rekryteringen är ett led i att stärka teamet och GROHES position på den svenska marknaden. Samtidigt utökas det svenska huvudkontoret med både kundservice och After sales med bas i Stockholm.

Johan Kling kommer senast från Nikon, där han har varit Nordic Sales Manager. Han efterträder nuvarande Sverigechefen Anders Jonsson, som blir ansvarig för projektförsäljning och kommer att arbeta på att stärka relationerna med de viktiga nordiska konstruktions- och installationsföretagen med säte i Stockholmsregionen.

Johan Klings uppgift blir att leda arbetet med att göra GROHE till ett av de snabbast växande företagen i VVS-branschen.

– GROHE är en aktör med stor potential som har en resa kvar att göra i Sverige för att bli en spelare att räkna med. Jag kommer att lägga stort fokus på att bygga varumärket, organisationen, kundnyttan och på att öka försäljningen, säger Johan Kling.

Johan Kling tillträder jobbet som Country Manager för GROHE i dag, den 9 januari.

Dessutom tillträder Caroline Holmgren ställningen som Marketing Manager den 13 mars 2017, och kommer att rapportera till Country Manager Johan Kling. Hon kommer senast från jobbet som Marketing Manager på Aura Lightning. Caroline Holmgren kommer att spela en viktig roll i att stärka varumärket GROHE på den svenska marknaden och göra GROHE mer synligt för både konsumenter och professionella.

– Med förstärkningen av vår svenska organisation och rekryteringen av mycket erfarna personer i den svenska ledningsgruppen både inom sälj, marknad och projekt, fortsätter vi att driva vår 2020-plan om att vara en av topp 2 leverantörer i Sverige. Vi är redan i topp vad det gäller att introducera nyheter på marknaden med till exempel vår Blue Home, som ger kolsyrat vatten i kökskranen hemma hos konsumenterna, digital styrning av kök- och badprodukter, och nu med ett helt nytt Color sortiment, både inom tvättställ, dusch, kök och accessoarer. Med förstärkningen av organisationen och med de produktlanseringar vi gör framöver i samband med ISH-mässan ser vi enorma möjligheter att nå och överträffa våra mål. Norden är i dag topp 4 marknad i Europa och det ger våra medarbetare ett starkt självförtroende i arbetet mot målet 2020, säger Jonas Brennwald, Senior Vice President North and East Europe.

Mediakontakt: Vår pr-byrå

Karin Pontén │ E-mail: karin.ponten@varprbyra.se