GRÖNA LUND ÄR ÅRETS HR-INNOVATÖR 2010

Gröna Lund har idag utsetts till vinnare i tävlingen Årets HR-innovatör 2010. Tävlingen arrangeras av HR-bloggen och syftar till att lyfta fram fjolårets mest innovativa idéer inom HR samt uppmärksamma de företag som framgångsrikt har vågat testa nya vägar.

Det var Gröna Lunds innovativa rekrytering via Facebook, satsningen på att anställa 50-plussare och den spännande urvalsprocessen som bidrog till att HR-bloggen utsåg tivolit till en av finalisterna i tävlingen. Tävlingen arrangerades för första gången i år och vinnaren stod klar idag efter avslutad omröstning.

Att vi uppmärksammas för vår rekrytering via Facebook, vårt artistkoncept och vår satsning på att locka medarbetare som är över 50 år är självfallet både hedrande och roligt, men vi hoppas att utnämningen ska inspirera andra. Vi är nämligen övertygade om att vårt arbetssätt i slutändan ger en bättre upplevelse för våra gäster, och då är det också en god affär, säger Kaj Holmgren, rekryteringschef på Gröna Lund.

2008 inledde Gröna Lund ett helt nytt HR-tänk där varje anställd ses som en artist som bjuder på en föreställning, där tivolit är scenen och gästerna är publiken. Detta koncept slog väl ut både hos de anställda och tivolits gäster, och har finjusterats och utvecklats år efter år. Filosofin bakom rekryteringen bygger på att hitta rätt personer och i det arbetet har Gröna Lund hittat nya former och kanaler för sitt rekryteringsarbete. Bland annat rekryterar man via Facebook och Spotify samt håller ”auditions” istället för anställningsintervjuer.

Det vi fastnade för hos Gröna Lund var den innovativa rekrytering man gör via Facebook, satsningen på att anställa 50-plussare och den annorlunda urvalsprocess man använder vid rekryteringen. Genom att lyfta fram goda exempel hoppas vi på att kunna inspirera många andra organisationer att våga pröva nya vägar, säger Annika Ahnlund på HR-bloggen.se.

2010 påbörjade Gröna Lund en ambitiös mångfaldssatsning, där ett av målen var att 10 % av de nyanställda skulle vara över 50 år. 2011 fortsatte satsningen genom att rekrytera ungdomar som står långt utanför arbetsmarknaden på grund av exempelvis funktionshinder.

För mer information kontakta Tina Landelius, T.f. Informationsansvarig Gröna Lund på telefon 0765-40 44 31 eller email tina.landelius@gronalund.com

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts Scandinavia AB tillsammans med Kolmården, Vildmarkshotellet, Furuvik, Skara Sommarland och Aquaria Vattenmuseum. Tivolit har 30 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. Tivolit har ca 1400 anställda under en säsong, ca 1,3 miljoner besökare per år och omsätter drygt 400 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.