Gröna Lund budade hem The Hives i Musikhjälpen

Utöver att Gröna Lund redan auktionerat ut två exklusiva timmar på tivolit, beslöt man sig även för att själva buda i en av Musikhjälpens auktioner. Valet föll på en företagsspelning med ett av Sveriges i särklass bästa rockband – The Hives. Kl. 18.45 när auktionen stängde stod det klart att Gröna Lund vunnit med det högsta budet på 313 100 kronor.

I år skänkte Gröna Lund för första gången bort något som vanligtvis bara erbjuds företag att köpa, två exklusiva timmar på tivolit, sk ”Magic Hours”, som budades hem av Marko ”Markoolio” Lehtosalo och Tobias ”Tobbe Trollkarl” Blom för 351 101 kronor. Utöver det beslutade sig även stockholmstivolit för att själva buda i en annan auktion. Valet föll på en företagskonsert med The Hives. En budgivning som man även slutligen vann med högsta bud på 313 100 kr. Totalt har Gröna Lund i år kunna bidra med över 660 000 kr till Musikhjälpens insamling för arbete mot sexhandeln med barn.

– Det finns nog inget vidrigare i världen än att människor utnyttjar barn för sexhandel. Även om vi redan hade auktionerat ut vårt tivoli, kände vi helt enkelt att vi skulle kunna göra mer. Det är fantastiskt fint av The Hives att skänka en företagskonsert till Musikhjälpen. De är ett av Sveriges i särklass bästa rockband och vi kände att vi gärna ville skänka så mycket pengar vi bara kunde. Jag är otroligt glad och stolt över att vi vann och därmed ger Musikhjälpen 313 100 kr till, säger Gröna Lunds ägare Mattias Banker.

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, tillsammans med Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 31 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. 2017 hade tivolit ca 1300 anställda under säsongen och över 1,5 miljoner besökare, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.

Det finns nog inget vidrigare i världen än att människor utnyttjar barn för sexhandel. Även om vi redan hade auktionerat ut vårt tivoli, kände vi helt enkelt att vi skulle kunna göra mer. Det är fantastiskt fint av The Hives att skänka en företagskonsert till Musikhjälpen. De är ett av Sveriges i särklass bästa rockband och vi kände att vi gärna ville skänka så mycket pengar vi bara kunde. Jag är otroligt glad och stolt över att vi vann och därmed ger Musikhjälpen 313 100 kr till.
Mattias Banker, Gröna Lunds ägare