Gröna Lund i skrämmande samarbete med Kungliga Filharmonikerna

Idag är det premiär för Gröna Lunds reklamfilm för Halloween, som lånat toner från ett något oväntat håll. I filmen får vi följa den fiolspelande flickan ”Obscura” som väcker alla halloweenkaraktärer till liv på det mörka tivolit till tonerna av det klassiska stycket ”Danse Macabre”, framfört av inga mindre än Kungliga Filharmonikerna.

Vad har Kungliga Filharmonikerna och Gröna Lund gemensamt? Inte mycket, skulle svaret kanske ha blivit om frågan ställdes för någon månad sedan. Men nu är det annat ljud i skällan. Gröna Lunds reklamfilm för Halloween är i år tydligt inspirerad av den omåttligt populära Netflix-serien ”Wednesday”. Den mörka tonårskaraktären Wednesday Addams har på kort tid blivit en älskad antihjälte och har med oförglömgliga cellospelande scener introducerat klassisk musik till en ny och yngre publik. I årets reklamfilm får vi följa den fiolspelande flickan ”Obscura” som väcker alla halloweenkaraktärerna till liv på det mörka tivolit. När musiken till reklamfilmen skulle utses sträckte Gröna Lund ut en hand till en något otippad samarbetspartner, nämligen Kungliga Filharmonikerna. Musikstycket som valdes var ”Danse Macabre” av Camille Saint-Saëns, ett verk som skrevs som en symfonisk dikt, passande nog med inspiration av Henri Cazalis dikt om de dödas dans natten till alla helgons dag.

– Årets nyhet på Halloween, ”Obscura”, bygger väldigt mycket på sinnesintryck och därför ville vi göra något annorlunda musikmässigt både till årets reklamfilm och till det nya skräckhuset. Dessutom passar det perfekt in i temat som lånar inspiration från ”Wednesday”. Att Kungliga Filharmonikerna sa ja till att spela in musiken var helt fantastiskt och resultatet blev både magiskt och skrämmande, säger Gröna Lunds Creative Director Johanna Lindh.

– Musik har en fantastisk förmåga att skapa stämningar och påverka oss och det här stycket lånar sig perfekt till Halloween-temat, även om Saint-Saëns inte visste det själv 1874, säger Stefan Forsberg, VD Kungliga Filharmonikerna.

Filmen har premiär idag, den 20 september, och kommer att visas på bio samt i digitala kanaler som Facebook, TikTok, Snapchat, Instagram, YouTube och TV4 Play. För att stärka upp de digitala kampanjerna tas även en stillbild fram för OOH i närområdet.

Se reklamfilmen för Halloween på Gröna Lund här: https://youtu.be/HKfG0NtXcso

Om Gröna Lunds reklamfilm för Halloween
Musik: ”Danse Macabre” av Camille Saint-Saëns

Musiken framförs av: Kungliga Filharmonikerna
VD Kungliga Filharmonikerna: Stefan Forsberg

Reklamfilmens regissör: Magnus Härder
Produktionsbolag: B-reel
Beställare: Sebastian Delefors, marknadschef på Gröna Lund
Creative Director/Reklamchef: Johanna Lindh, Parks and Resorts
Senior kreatör: Kristoffer Lindegren

Produktionsledare: Nicoline Tryde, Parks and Resorts
Designer: Robert Lövgren, Parks and Resorts

Om Gröna Lunds nya Halloweenattraktion Obscura
I år introduceras ett nytt, världsunikt koncept ”Obscura” (namnet på den flicka som berättar sin historia och som även är med i reklamfilmen). Gästerna bjuds på en möjlighet att bli inlåsta i totalt mörker. I kombination med specialeffekter och avancerad ljudteknik upphör gränserna snabbt mellan vad som är verkligt och vad som är den inlåstes egna värsta mardrömmar.

Snabbfakta

Årets nyhet på Halloween, ”Obscura”, bygger väldigt mycket på sinnesintryck och därför ville vi göra något annorlunda musikmässigt både till årets reklamfilm och till det nya skräckhuset. Dessutom passar det perfekt in i temat som lånar inspiration från ”Wednesday”. Att Kungliga Filharmonikerna sa ja till att spela in musiken var helt fantastiskt och resultatet blev både magiskt och skrämmande.
Johanna Lindh, Gröna Lunds Creative Director
Musik har en fantastisk förmåga att skapa stämningar och påverka oss och det här stycket lånar sig perfekt till Halloween-temat, även om Saint-Saëns inte visste det själv 1874.
Stefan Forsberg, VD Kungliga Filharmonikerna