Gröna Lunds restaurangskola tillbaka efter pandemin

Gröna Lunds restaurangskola är tillbaka - ett initiativ för nyanlända svenskar och personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Efter en paus under pandemin välkomnar vi nu en helt ny klass på 29 entusiastiska elever, som under elva veckor får en skräddarsydd utbildning i både matlagning och servering. När utbildningen är över får eleverna sedan erbjudande om anställning på någon av tivolits restauranger under sommaren.

Hela besöksnäringen lider en stor brist på utbildad restaurang- och kökspersonal, inte minst efter pandemin då många har skolat om sig och försvunnit till andra branscher. Samtidigt finns det många som idag har svårt att ta sig ut på arbetsmarknaden, så som unga vuxna eller nyanlända svenskar. Därför startade Gröna Lund en restaurangskola på tivolit 2019, ett initiativ som tyvärr fick pausas under pandemin men som nu återigen startat upp. Den 7 februari inledde 29 elever elva veckors utbildningspraktik i kök och matsal, där Gröna Lunds kockar och serveringspersonal är lärare. När utbildningspraktiken avslutas den 22 april får eleverna erbjudande om anställning på någon av Gröna Lunds restauranger lagom till att tivolit slår upp sina portar den 24 april.

– Det är ingen hemlighet att alla i besöksnäringen skriker efter restaurangpersonal, såväl kockar som kallskänk, köksbiträden och servis. Dessutom har vi som privat aktör en möjlighet att vara med och hjälpa personer som annars har svårt att komma ut i arbetslivet. Vår restaurangskola är helt enkelt en riktig win-win-situation. Vi har redan hittat entusiastiska personer som vi utbildar nu under våren och som kommer att ha möjlighet att börja jobba i våra kök och restauranger när vi öppnar tivolit den 24 april, säger Samuel Cabrera, kökschef på Gröna Lund.

Att motverka långtidsarbetslöshet bland Stockholms unga är en av mina största prioriteringar. Att jobba med riktiga kunder och kollegor, en ny rad på cv:t och en boost för självförtroendet är otroligt viktigt och därför är jag så glad när vi kan kroka arm med näringslivet, i det här fallet Gröna Lund, som i och med detta också tar ett eget ansvar för sin kompetensförsörjning till dessa bristyrken, säger Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd.

Restaurangskolan är ett samarbete med Stockholms Stad och deras Jobbtorg samt andra enheter. Utbildningen pågår mellan 7 februari-22 april på Gröna Lund och går att kombinera med SFI (svenska för invandrare).

Det är ingen hemlighet att alla i besöksnäringen skriker efter restaurangpersonal, såväl kockar som kallskänk, köksbiträden och servis. Dessutom har vi som privat aktör en möjlighet att vara med och hjälpa personer som annars har svårt att komma ut i arbetslivet. Vår restaurangskola är helt enkelt en riktig win-win-situation. Vi har redan hittat entusiastiska personer som vi utbildar nu under våren och som kommer att ha möjlighet att börja jobba i våra kök och restauranger när vi öppnar tivolit den 24 april.
Samuel Cabrera, kökschef på Gröna Lund
Att motverka långtidsarbetslöshet bland Stockholms unga är en av mina största prioriteringar. Att jobba med riktiga kunder och kollegor, en ny rad på cv:t och en boost för självförtroendet är otroligt viktigt och därför är jag så glad när vi kan kroka arm med näringslivet, i det här fallet Gröna Lund, som i och med detta också tar ett eget ansvar för sin kompetensförsörjning till dessa bristyrken.
Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd