Markoolio, Tobbe Trollkarl och Lisa bjuder 3 500 barn och familjer på Grönan

Under Musikhjälpens insamling i vintras var ett av auktionsobjekten att ha hela Gröna Lund för sig själv under två timmar innan tivolit öppnade. Och de som la det högsta budet var inga mindre än Markoolio, Tobbe Trollkarl och Lisa Holm Sundblad. På söndag har det blivit dags för deras egen dag, där de valt att bjuda in 3 500 barn och föräldrar som annars inte hade haft möjlighet att besöka tivolit.

Under Musikhjälpen i vintras skänkte Gröna Lund för första gången bort något som vanligtvis bara erbjuds företag att köpa, det vill säga två exklusiva timmar på tivolit, så kallade ”Magic Hours”. När Musikhjälpens auktion stängde kunde vi glatt konstatera att hela 351 101 kronor kommer skänkas till arbetet med att motverka sexhandel med barn. Vinnarbudet kom från Marko Lehtosalo (Markoolio), Tobbe Blom (Tobbe Trollkarl) och Lisa Holm Sundblad som tillsammans gick ihop och la det högsta budet. Men de kommer inte att nyttja sina två timmar på tivolit helt själva. Istället väljer de att bjuda in barn och familjer som inte annars har möjlighet att kunna besöka ett tivoli.

– Det känns jättekul att vi vann, men den här dagen har inte jag, Tobbe och Lisa köpt till oss själva. Både jag och Tobbe har i 20 års tid haft barn som vår publik, så vi har bestämt oss för att bjuda in familjer och barn som kanske inte har råd att besöka ett tivoli i sin vardag. När jag växte upp hade vi inte alltid pengar till saker som skidor, resor eller nöjen och det här är ett sätt för oss att ge dessa familjer en härlig dag. Självklart kommer vi också att uppträda för dem under deras tivolidag, säger Marko Lehtosalo.

Program söndagen den 17 juni
Kl. 10.00-12.00 håller Gröna Lund öppet exklusivt för Markos, Tobbes och Lisas 3 500 gäster.
Kl. 12.00 öppnar Gröna Lund för allmänheten.
Kl. 12.30 bjuder Markoolio på en specialanpassad show från Stora Scen.
Kl. 13.00 och 15.00 bjuder Tobbe Trollkarl på show från Lilla Scen.

Annika Troselius
Informationschef
Gröna Lunds Tivoli
annika.troselius@gronalund.com

För pressbilder besök Gröna Lunds bildbank http://bilder.parksandresorts.com/gronalund

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, tillsammans med Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 31 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. 2017 hade tivolit ca 1300 anställda under säsongen och över 1,6 miljoner besökare, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.

Citat

Det känns jättekul att vi vann, men den här dagen har inte jag, Tobbe och Lisa köpt till oss själva. Både jag och Tobbe har i 20 års tid haft barn som vår publik, så vi har bestämt oss för att bjuda in familjer och barn som kanske inte har råd att besöka ett tivoli i sin vardag. När jag växte upp hade vi inte alltid pengar till saker som skidor, resor eller nöjen och det här är ett sätt för oss att ge dessa familjer en härlig dag. Självklart kommer vi också att uppträda för dem under deras tivolidag.
Marko Lehtosalo