Samhällsbyggnadsbolaget ny partner i Gröna Städer

Report this content

Gröna Städer välkomnar en ny samarbetspartner i arbetet för hållbar stadsutveckling med Samhällsbyggnadsbolaget (SBB) som ny partner. SBB är ett av Sveriges största och snabbast växande fastighetsbolag.

- Fastighetsaktörer är en viktig drivande kraft mot framtidens hållbara samhällen. Detta har SBB visat samtidigt som de satt människors behov i fokus. Att en så tung samhällsbyggnadsaktör som SBB anslutit som partner i Gröna Städer kommer att tillföra gedigen erfarenhet och nya perspektiv till vårt arbete för framtidens hållbara städer, säger Lars Eriksson, generalsekreterare för Gröna Städer.

SBB grundades 2016 med ett samhällsengagemang i ryggen och en övertygelse om att kunna bidra till att lösa stora samhällsproblem. SBB utvecklar samhälls- och utvecklingsfastigheter samt bostäder med fokus på långsiktighet i ägande och förvaltning. På ett fåtal år har de blivit ett av Sveriges största fastighetsbolag. I Sverige sker en konstant ökning av befolkningsmängd samtidigt som befolkningen blir äldre. Det innebär ett större behov av moderna samhällsfastigheter, så som skolor och äldreboenden, samtidigt som många gamla byggnader är i behov av modernisering.

- Vår grundinställning har alltid varit att fastigheter är mycket mer än bara byggnader. De formar ett samhälle och kan bidra till stora förändringar i många människors liv. För att lösa de samhällsproblem vi står inför krävs ett långsiktigt arbete tillsammans med många olika branscher och organisationer, och jag ser fram emot att få tillgång till den plattform för samverkan som Gröna Städer erbjuder, säger Krister Karlsson, vice vd för SBB.

För mer information kontakta:
Lars Eriksson, Generalsekreterare
E-post: lars.eriksson@gronastader.se

Om Gröna Städer
Gröna Städer är en tvärsektoriell branschorganisation som bildades i mars 2017 för alla aktörer såväl privata som offentliga, som verkar för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag samlar organisationen ca 50 medlemsorganisationer och har Bovieran, HH Ferries, Samhällsbyggnadsbolaget, Husqvarna, Kommunal, Mälarhamnar, Svenska Mässan och ÅF som partners.